Overdose paracetamol

Hvis jeg tar en overdose på 100 tabletter med paracet, merker jeg øyeblikkelige symptomer på det, eller tar det flere timer før jeg merker noe på kroppen?

Kvinne, 21 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Overdosering av Paracetamol kan gi alvorlige organskader på spesielt nyrer og lever. Giftinformasjonen skriver om overdosering av paracetamol «Kvalme, brekninger og magesmerter i løpet av det første døgnet. Pasienten kan også være uten symptomer. Innen 1,5 døgn starter vanligvis tegn på leverskade: Smerter i øvre mageregion, økning i ALAT/ASAT, INR og bilirubin…. Innen 3-4 døgn utvikling av maks. levertoksisitet: Leverkoma, koagulasjonsforstyrrelser og hypoglykemi. Akutt nyresvikt kan også forekomme«.
Som du ser vil en overdosering av Paracetamol kunne medføre at du får livsvarige skader og/eller ødelegge livsviktige organer i kroppen. Du skriver ikke hvorfor du vil ta en overdose, men vi antar at du har det vanskelig. De fleste mennesker opplever vanskelige perioder over lengre eller kortere tid, hvor det til og med kan oppleves som så tungt at en ikke vil leve videre. For de aller fleste vil det hjelpe å snakke med noen om det, sette ord på det som er vanskelig, og kanskje også sette ord på det som det er verdt og leve videre for. Hvis du ikke har noen rundt deg som du kan betro deg til eller vil snakke med om situasjonen du er i nå, anbefaler vi deg å ta kontakt med noen innenfor hjelpeapparatet. Dette kan f.eks. være legen din, eller du kan ta kontakt med psykiatrisk legevakt der du bor på 116 117, eller en helsestasjon for ungdom. Du kan ringe Mental Helse på telefon 116 123, eller Kirkens Sos på 23 40 00 40 som du også kan chatte med.
Har du det vanskelig, er vi sikker på at du vil bli tatt godt imot hvis du oppsøker hjelp.