Overdose med Paracet

Hei, når man tar overdose av smertestillende så ødelegger man leveren sin, men hvor lang tid tar det før hjerte da stopper? Jeg kan tenke meg at det kommer an på dose så vis man tar 25 parasett på 500 mg, hva hadde skjed? Eller hvor lang tid ville det tatt før man da dør?
Hilsen jente 17

Kvinne, 17 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Tar du såpass mye paracetamol som du nevner, vil du kunne forvente deg en lang og smertefull opplevelse som kan føre til døden. Først vil man kjenne på tegn som kvalme, brekninger og blekhet. Deretter, etter 1-2 døgn, vil man få begynnende tegn til leverskade slik som svært sterke smerter i øvre del av magen. Til slutt,  etter 2-4 døgn, vil lever og nyre kunne svikte, og det er livsfarlig. Hvis man overlever, kan man få langvarige/livsvarige skader.
Som du skjønner er det ikke en god idé å ta mye Paracet. Hvis du tenker på å mange tabletter fordi du har det vanskelig, håper vi at du kan snakke med noen som kan hjelpe deg i stedet.  Kanskje kjenner du en voksen du stoler på som du kan snakke med? Et familiemedlem, lærer eller noen andre på skolen? Du kan også ringe ringe eller chatte med Kirkens SOS som er døgnåpne på telefon 22 40 00 40. Kors På Halsen har også både telefontjeneste, chat, chatterom og tar imot spørsmål. Du kan også snakke anonymt med Mental Helses døgnåpne hjelpetelefon, 116 123. Det er vondt å sitte alene med de vanskelige tankene du kanskje har – husk at det er vanskelig for andre å hjelpe deg, eller å vite at du trenger hjelp, hvis ikke du forteller dem om dette.
Kontakt Giftinformasjonen på 22 59 13 00 for mer informasjon om overdose.