Min kjære pappa

Hei. Jeg har en far som er over 70 år som drikker nesten hver helg. Han kjøper alltid cognac som han drikker rent. Noen ganger i smug og noen ganger åpenlyst. Han sier alltid dumme ting og klager på meg når han drikker. Det er ikke alltid det værste. Det som gjør vondest og som gjør meg mest sint er bare tanken om at han er påvirket. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg blir så sint og lei meg. Både jeg og mamma har snakket med han flere ganger, men han sier at legene sier det er medisin og han han får slappet av og ikke får så vondt i hoften som han plages med. Dette har kommet til et punkt der jeg ønsker og flytte ut, men jeg har ingen penger. Bare tanken på at dette er det jeg kommer til å huske pappa som når han dør gjør meg bare enda sintere og mer lei meg. Dette er noe som har foregått ihvertfall siden 8.klasse. Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver dette til dere, for jeg vil ikke at pappa skal komme i trøbbel, han er jo ellers en kjempesnill mann som tuller masse med meg. Jeg bare liker ikke at han drikker.

Kvinne, 18 år fra Nord-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon for deg å være i. Det er vondt å være bekymret for foreldres alkoholbruk.  Du forteller at du og moren din har prøvd å snakke med faren din flere ganger til ingen nytte. Dersom dere likevel ønsker å ha enda en bekymringssamtale, anbefaler vi at dere gjør dere kjent med vår guide til bekymringssamtaler.
Det er veldig trist at situasjonen nå føles så tung at du av den grunn ønsker å flytte hjemmefra. Før du går til det skritt vil vi anbefale dere å kontakte et Familievernkontor, hvor dere sammen kan gå i samtaler med en profesjonell rådgiver tilstede. Det kan være at en slik type rådgivning vil være til hjelp for at faren din forstår alvoret i sitasjonen. Som du selv sier har du også mye glede av relasjonen til faren din og det hadde jo vært fint om dette kunne bli ivaretatt ,men at dere trenger hjelp for å håndtere situasjonen som har oppstått.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) for å se nærmere på situasjonen. Dette tilbudet kan du jo også formidle til moren og faren din.