Hvor lenge varer effekten av Concerta uten «skallet»?

Hei, for noen timer siden tok jeg en halv Concerta. Jeg delte den i to, og tok av det rødbrune skallet. Jeg svelget den rosa halvdelen, om det har noe å si. Ca 3 timer senere svelget jeg den andre halvdelen som er litt grå, ettersom jeg følte at effekten var litt borte. Jeg er bare redd for at jeg ikke får sove i natt, og vet at svaret på det ikke kommer i tide, men lurer på om dere vet ca hvor lenge effekten vil vare av dette? Takk for svar! Og nei, jeg har nok ikke tenkt å gjøre dette igjen, men det er da lov å prøve én gang!

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Som du selv sier, dette svaret kommer nok til deg etter at virkningen er gått ut.
Svaret på spørsmålet ditt er at Concerta skal tas som en hel tablett, ikke deles. For å sammenlikne kan du tenke på en matrett med tre ingredienser, som for eksempel lasagne med pasta, kjøtt og saus. Hvis du skjærer den på langs, kan du ende opp med den delen som inneholdt bare pasta, eller bare saus, eller bare deler av kjøttet. Du vil ikke få en jevn blanding av ingrediensene. Sånn omtrent er det med Concerta.
Det er lurt av deg å ikke ta for mye Concerta. Det kan føre til avhengighet og problemer med nerver og psyken generelt. Men det er ingen fare med helsen din nå. Dersom du ikke får/fikk sove, så er det bare å vente til virkningen går over. Effekten varer omtrent 4-6 timer.