«Kriseerstatning» for Venlafaksin/Efexor

Hei!
Jeg har ikke 70 kr eller hva det koster for egenandelen på venlafaksin. Er nå på dag 2 uten, og veldig syk av abstinensene, både fysisk og psykisk. Håper jeg får ordnet meg litt kr i morgen. Men i morgen blir det ennå vanskeligere å stå oppreist og gå til apoteket :/
Spørsmålet mitt er hva jeg kan bruke til å redusere alt (tenker da mest på fysiske) ubehaget jeg har frem til jeg har pillen min igjen? Kanskje det er noen tabletter som har noe av samme virkestoffer, evt. helsekost eller normal mat som kan lindre litt? Noe vits å ta paracet og lignende? Har nå tatt en halv vallergan, og tenker ta en til senere. Hjelper kanskje litt på placebo…
Kvinne, 29 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er leit at du har det vanskelig, og vi håper det ordner seg for deg. Egenandelen på medisinene varierer litt etter type og mengde, men det er bra om du kan få tak i den uten for langt opphold. Abstinenser når du slutter raskt kan være; «svimmelhet, koordinasjonsforstyrrelser, hodepine, irritabilitet, kvalme, parestesier (ofte som følelse av elektriske støt) og kortvarig desorientering«. Vi er ikke kjent med at noen type mat eller helsekost som kan lindre abstinenser, men har du f.ek.s sterk hodepine vil begrenset bruk av paracetamol eller lignende lindre noe.