Konsekvenser ved bruk av cannabis

Jeg ble tidligere idag konfrontert av styret i blokken der jeg bor om at det hadde luktet marijuana fra leiligheten min. Jeg røyker ~en joint om dagen, men siden jeg fikk en klage i form av en lapp på døren for en ukes tid siden har jeg holdt det utenfor leiligheten. Det jeg er bekymret for er hva slags konsekvenser dette kan få for meg? Utleier har blitt kontaktet, og jeg har innrømmet det til han da vi kjenner hverandre, men kan styret i blokken tilkalle politiet basert på lukt fra leiligheten? Kan jeg miste jobben min, da jeg jobber i barnehage?

Mann, 21 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt å si hva styret gjør. De har selvfølgelig muligheten til å kontakte politiet, men det kan jo også være at de i første omgang kun gir deg en advarsel. Får du oppsigelse på bakgrunn av denne ene klagen, kan du kontakte leieboerforeningen og høre om du har noen rettigheter. Om de kontakter politiet, kan politiet sjekke det ut, for eksempel ved å komme en tur og snakke med deg og be om å se seg litt rundt i leiligheten din. Er du nykter, og ikke har noe cannabis hjemme, har de ikke mulighet til å straffe deg på grunn av en naboklage. Men om du innrømmer cannabisrøyking, risikerer du et forelegg.
Når det gjelder jobben i barnehagen, har du sannsynligvis ikke noe å bekymre deg for. Kravene til vandelsattest har blitt strengere ved arbeid i barnehage, og også mindre narkotikaforbrytelser to til fem år tilbake i tid vil kunne ses på den politiattesten barnehager har krav på. Barnehager har også mulighet til å innhente oppdaterte opplysninger fra politiet om en person som allerede er ansatt.
Merk at dette gjelder narkotikaforbrytelser som er brudd på straffeloven og ikke på legemiddelloven. Bruk av cannabis blir straffet etter legemiddelloven, og så vidt vi forstår vil ikke overtredelser av denne loven stå på vandelsattest til barnehage.
Om det likevel skulle skje at barnehagen finner ut at du har blitt tatt av politiet for hasjrøyking, er ikke det automatisk en grunn til å miste jobben. Hvis en politiattest viser andre anmerkninger enn de som utelukker arbeid i barnehage overhodet,  må leder vurdere om anmerkningen er alvorlig nok for å få konsekvenser. Altså blir det i så fall en vurdering fra arbeidsgivers side. Men sånn vi vurderer din situasjon, er muligheten for at denne naboklagen eskalerer til at du mister jobben, svært liten. Men vi vil anbefale deg å vurdere å la være å røyke cannabis hjemme så du unngår flere klager fra naboene.