Jag har kommit på att ekskona använder en del kokain

Hej
Jag har kommit på att ekskona använder en del kokain. Jag tror eller hoppas att det bara görs när hon inte har barnen varannan helg. Och jag märker att hon kan vara helt färdig på söndagen efter en lång helg med fest. Har fått dokumterat en del,både sugrör ihoprullade sedlar samt funnit flera gram i väskor och annat hemma hos henne där även våra barn bor. Detta gör jag i smyg flera gånger i månaden för att se om problemet blir värre (vet vart hon gömmer det). Detta oror mig för tänk om barnen finner detta när dem leker eller bara ska låna en av mammas sina väskor, jakke eller byxor som hon kan ha haft på byen kvällen innan. Hon har ju gömställen men barn kan finna allt tänker jag. Vad kan hända med henne och våra barn om hon bli tagen av politi på en av hennes helger med kokain i kroppen eller i väskan. Eller om barnen helt plötsligt finner ett avklippt sugrör i jakke lomma. Är en pappa som är väldigt glad i ekskona och vet att hon är en bra mor.
Vi älskar barnen och ger dem allt. Samt att vi är fortfarnde väldigt goda och nära vänner, hon och barnen bor fortfarande i den lägenheten vi äger tillsammans.
Jag leier en mindre ett par 100m bort. Vi möts nästan varje dag och umgås tillsammans med barnen. Men är så orolig för henne pga jag är gla i henne och vill henne gott samt att det inte får hända barnen något. Hon äter även piller mot depression samt går hos psykolog.
Vilka rättigheter har jag som pappa? Vad ska man göra? Vad om det händer henne något i ruspåvirket tillstånd. Blir barnvernet/ hennes jobb inkopplat ? Eller det värsta om barnen finner det
Mvh
Orolig eksman å pappa

Mann, 38 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for en god beskrivelse av situasjonen, vi skal rådføre deg så godt vi kan.
Ditt første spørsmål er hvilke rettigheter du har som pappa? Det er litt uklart hva du mener med rettigheter. Tenker du rett til å å gjøre noe overfor henne, så er det ev. noe barnevernet må ta hånd om det. Du for din egen del har jo rett på veiledning fra et Familevernkontor hvis du ønsker det. Vi antar at du har delt foreldreansvar for barna med din ekskone. Hvis hun av ulike grunner ikke er i stand til å ta sitt ansvar, vil ansvaret falle på deg. Du kan lese mer om det i denne brosjyren om «Foreldreansvar og samværsrett» fra regjeringen.no.
Du lurer også på «hva man skal gjøre». Slik vi forstår det er du både bekymret for henne og barna. Har du både funnet kokain og brukerutstyr, er nok ikke din bekymring ubegrunnet. Du burde derfor snarest ta en samtale med henne om hva du har sett, og hva som bekymrer deg ved det. Jo lengre tid det går, jo større kan sannsynligheten være for at hun blir avhengig og øker forbruket. Et høyt forbruk kan medføre at hun blir en dårligere mor, ikke mestrer jobben så godt, får økonomiske problemer etc. Kommer hun ut for en bilulykke, eller det skjer andre ting som medfører at det oppdages at hun bruker kokain,  vil barnevernet bli koblet inn. (Hun vil da ev. også få  Barnevernet vil i såfall vurdere hennes omsorgsevne overfor barna, og evt. gi ansvaret til deg hvis de ikke mener hun er skikket til det. Alt helesepersonell, barnevern, politi etc. har taushetsplikt, så det er ingen fare for at hennes jobb blir innkoblet. Finner barna det og prøver det ut kan det få svært alvorlige helsemessige konsekvenser, så det er ikke forsvarlig at hun har kokain lett tilgjenglig for barna. Du kan lese mer om kokain, virkning og bivirkninger på vårt faktaark.
Så av hensyn til henne, barna, og deg selv, er det best om du tar en prat med henne snarest. Du kan forklare henne hvilken risiko hun løper ved å leve på denne måte, og om at du strengt tatt har en plikt til å si fra dersom du mener hennes livsførsel potensielt går utover hennes omsorgsevne.
Du bør også nevne for henne at dersom hun har førerkort og legen hennes får vite om kokainbruken, blir førerkortet hennes inndratt, uansett om hun kjører i påvirket tilstand eller ikke.