Kalkylesjef – må seponere Rivotril grunnet forskrift vedrørende førerkort

Hei,
Jeg har brukt Rivotril i 10 år – 1 mg. pr.døgn grunnet angst. Grunnet de nye forskriftene vedrørende førerkort må jeg seponere Rivotril. Det jeg har fått for å dempe abstinensen er 2X15 mg sobril daglig. Jeg har store plager med abstinens og har fått tilbake noe av angsten.
Noen gode råd for å få et bedre liv i denne perioden?

Mann, 60 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det du opplever er veldig vanlig for mange som slutter med Rivotril. Fordi Rivotril har lang halveringstid, vil det dannes lager i kroppen. Når du har brukt det over lang tid vil kroppen også bruke lang tid på å skille det ut. I tillegg til at stoffet skal skilles ut, skal også hjernen din venne seg til mangel på tilførsel, og etterhvert begynne å produsere lignende stoffer selv. Dette kan ta noen måneder etter langvarig bruk.  Abstinensene vil bli mildere over tid, og vil en dag opphøre fullstendig.  Men får du tilbakefall på angst som du tydeligvis har hatt tidligere, og får det vanskelig, og/eller uutholdelig, bør du kontakte legen din. En del mennesker vi snakker med har gode erfaringer med NADA-akupunktur i perioden etter at en slutter/trapper ned et benzodiazepin. Du kan lese om det på deres nettsider.