Hei! Jeg har bipolar lidelse og tar Seroquel 100 gm, og 5 gm imovane om nødvendig. I går var jeg på fest å skulle ta medisinen. Tenkte ikke over konsekvensene med tok 100 gr imovane og 4 piller 5gr så 20 gr imovane med alkohol. Er dette farlig? Jeg skjønte at det ikke skal gjøres igjen, men føler meg veldig uvel enda… hva skal jeg gjøre?
Kvinne, 19 år fra

RUStelefonen svarer:
Disse medisinene blandet med alkohol kan føre til det som kalles økt sedasjon/CNS-depresjon. Det betyr økt sjanse for søvnighet, døsighet, tungpustethet og i alvorlige tilfeller med høye doser nedsatt hjertefrekvens, pustestopp, koma og død. Som du skjønner bør du være forsiktig med den kombinasjonen. Vi er litt usikre på hva du mener med «100 gr imovane og 4 piller 5gr så 20 gr imovane med alkohol». Men alt over anbefalt dosering kan være risikofylt, også uten å blande det med alkohol. Om du lurer på om du kan drikke alkohol når du går på medisiner, bør du snakke med legen din om dette. Om du fortsatt føler deg dårlig nå, kan du ta en tur til legen, men selve forgiftningsfaren er over.
Om du er i en lignende situasjon ved en senere anledning, bør du ringe Giftinformasjonen med en gang og høre med de om det du har tatt krever oppfølging av helsepersonell.