Vil begynne på Rivotril igjen (hjelp-????)

Hei. Jeg hadde en uheldig hendelse en kveld da jeg ble frastjålet eiendeler som tilhørte meg. Jeg ble så klart stresset og opprørt. Ringte politiet, men av en eller annen merkelig grunn klarte jeg ikke å snakke skikkelig for meg. Jeg har slitt med angst lenge. Prøvd di fleste medisiner til jeg begynte på rivotril som hjalp. Den kvelden eller dagen tok jeg ikke tablettene fordi jeg har brukt dem med forsiktighet og kan jeg bytte ned på en pille så gjør jeg det. Men det ble så gale at jeg ble tvangsinnlagt den kvelden. I ett år! Jeg ble satt på efoxor, cyprexa, orfiril, tryxal, risperdal ect. Jeg fikk ikke rivotril. Ikke engang ned trapping. Jeg er ikke tvangsinnlagt lenger. Men er veldig dårlig!! Det har ikke blitt bedre. Jeg ønsker tilbake på rivotril, som forbedret livskvaliteten min betraktelig. Jeg går stadig «på nåler» føles det som med angsten og nervene mine. Jeg vil ikke leve slik. Hva kan jeg gjøre?

30 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som om du har hatt en vanskelig tid. Hvis vi forstår deg rett så ønsker du å begynne på Rivotril igjen, men at du ikke får utskrevet dette av din behandler/lege. Vi kan nok ikke gi deg noen råd i hvordan du skal få utskrevet dette. Men om legen din ikke vil gi deg dette, antar vi at hen har vurdert at det ikke er riktig medisin for deg. Vi forstår at du opplevde at disse virket positivt på deg, men Rivotril er sterkt vanedannende og vil ved daglig bruk avta i virkningen, slik at man stadig opplever å ville justere dosen opp. Det kan også ved lengre tids bruk føre til økt angst. Så i det lengre løp er neppe Rivotril en god løsning mot angstplager. Uten at vi vet det, så kan det være det som er bakgrunnen til at legen ikke ønsker å gi dette til deg.
Det vi kan anbefale er å forsøke å få en god dialog med lege eller annen behandler som følger deg opp om hva slags alternativer annet enn Rivotril som kan hjelpe deg, og at du er åpen for andre løsninger hvis du blir anbefalt dette.
Hvis det er slik at du er dårlig fordi du tenker du er abstinent på Rivotril, anbefaler vi deg å snakke med legen også om dette. Om vi forstår deg rett, har du vært uten Rivotril i et år. Normalt vil abstinensene ha lagt seg en stund før dette.