Håpløs taushetsplikt

Hei. Jeg har skrevet inn her før. Og svaret var da å gå til AA eller lignende. Det er to ting som gjør det uaktuelt for min del. For det første: Jeg har sosial angst, det vil si at å oppsøke et slik miljø uten å være ruset er nærmest umulig for meg. For det andre: Jeg er en tilhenger av vitenskapelig metode. Dessverre er AA alt for mye belaget på synsing. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen vitenskapelige bevis på at alkohol avhengige må være helt tørrlagte resten av livet. På samme måte som at jeg fint kan ta en sigarett uten å begynne å røyke fast igjen. Uansett, jeg går til behandling for min angst/ sosial angst, og min behandler vet at jeg har et anstrengt forhold til alkohol. Men dessverre kan jeg ikke være ærlig med min behandler i frykt for at behandleren min vil melde meg til fylkesmannen. Jeg er ganske sikker på at jeg burde bli innlagt for å få kontroll over mine alkoholproblemer, men i dagen Norge er alkoholikere gjort til kriminelle på et underlig vis. Uten at man har gjort noe kriminelt mister man førerretten. Ok, nok prat om min frustrasjon. Jeg trenger råd om et hjelpeapparat som kan kontaktes uten å bli stemplet som kriminell, eller å måtte delta i store grupper slik som tilfellet er med AA. Eller er det slik at vi som sliter med dette i Norge må fikse problemene selv? Jeg har forsøkt mange ganger, men dessverre så trenger nok jeg hjelp. Jeg makter ikke det selv. Jeg har nok med å skulle takle angst og jobb. Alkoholen har blitt min måte å takle det på. Og nå trenge jeg hjelp for å komme ut av det. Men da feiler helsenorge totalt ved å stemple meg som kriminell. Jeg føler meg helt maktesløs og kan på ingen måte forstå at ikke taushetsplikten er absolutt.

Mann, 38 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en frustrerende situasjon for deg, og dessverre er det nok mange som kan kjenne seg igjen i dette. Det er riktig som du sier, at helsepersonell i de aller fleste tilfeller har meldeplikt hva gjelder førerrett. Dette gjelder både i det private og i det offentlige helsevesenet. Hensikten er nok ikke å stemple noen som kriminelle – snarere er det slik at helsemyndighetene anser et problematisk høyt alkoholforbruk som uforenlig med de generelle helsekravene til å ha førerkort. Dersom du midlertidig må levere fra deg førerkortet for å motta rusbehandling, vil det ikke være snakk om noen straffeforfølgelse i form av bøter, politi, merknad på rullebladet og lignende – ordet «kriminell» blir altså noe misvisende. Det handler utelukkende om helsemessige forhold, noe som er ytterligere beskrevet i Førerkortveilederens avsnitt om alkohol.
Uansett: dersom du selv føler at du burde bli innlagt for å få kontroll over dine alkoholproblemer, noe du jo sier, må dette vies førsteprioritet. Å leve uten førerkort en periode er tross alt en liten pris å betale for en hjelp du sannsynligvis vil ha veldig godt av. Ved å vektlegge tanker om å bli «stemplet som kriminell» gjør du ikke noe annet enn en å være til hinder for deg selv. Men dette er selvsagt opp til deg selv å vurdere, vi vil bare oppfordre deg til å tenke grundig gjennom hva som veier tyngst.
Dersom du likevel ikke ønsker å gå denne veien, vil en mulig løsning være ulike former for selvhjelp. Her finnes det tilbud som praktiserer andre metoder enn AA – vi anbefaler at du leser dette heftet fra Selvhjelp Norge, som gir en oversikt over ulike tilbud. Se også vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol for ytterligere informasjon.
Alternativt må du oppsøke en psykolog for å bearbeide den angstproblematikken som angivelig ligger til grunn for ditt drikkemønster, og på denne måten angripe ditt alkoholproblem indirekte. I så fall trenger du ikke innrømme et alkoholproblem ovenfor psykologen dersom du ikke ønsker det, men snarere altså vektlegge din generelle psykiske helsetilstand.