Kreatininnivå og supermat

Jeg leverer urinprøver 2 ganger i uka og har gjort det i 15 måneder i forbindelse med søknad om førerkort. Er i rehabilitering i institusjon, og drikker etter langvarig og tungt rusmisbruk 1½ liter hjemmelaget blåbær-smoothie hver dag, samt opptil 1 liter chaga-te om kvelden. Jeg buker også Spirulina og Chlorella daglig. I tillegg drikker jeg kaffe, melk og vann, alt for å rense et ødelagt legeme.
Jeg har på de 1½ årene jeg gjort dette og resultatet er meget bra.
Det som ikke er så bra er at sykehus-laboratoriet klager på lavt kreatinin innhold i urinen. Men det har vært jevnt lavt og spørsmålet mitt er om disse «supermat»-tilleggene i kostholdet kan utløse dette ?
Jeg er A-menneske og står opp i 4-5 tiden hver dag, lenge før jeg kan forvente å få tatt en prøve av morgenurinen.
Er det noen grep jeg kan ta for å få bukt med dette ?

59 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det du lurer på er om ditt inntak av «supermat» kan ha innvirkning på kreatininnivået i din urin ved urinprøvetaking. Vi har dessverre ikke kunnskap om hvorvidt disse preparatene i seg selv har innvirkning på kreatininnivået, men det som er nærliggende å anta er at mengden væske du inntar har en innvirkning. Kreatininnivået i urinen måler urinens fortynningsgrad og derigjennom veskemengde inntatt. Dette vil også kunne påvirke konsentrasjonen av rusmidler i urinen. Ved å måle kreatininnivået i urinen, vil man kunne oppdage tilfeller hvor prøvetaker har forsøkt å tynne ut urinen ved å innta mye veske i forkant av prøvetakingen. Er veskenivået høyt, vil kreatininnivået bli lavt. Det eneste vi kan tenke oss kan løse dette problemet, er om du unngår å drikke mye den dagen du skal ta prøvene.