Drikker for mye

Hei. Jeg har det siste drukket svært mye alkohol. Nesten hver dag i 14 dager nå og jeg drikker veldig mye. Jeg har de siste 5-10 årene drukket mer og mer alkohol og jeg ser nå at det har overtaket på meg. Det er nok ikke så mange som ser at jeg drikker så mye som jeg gjør siden oppførselen min når jeg drikker ikke avviker mye fra når jeg er edru. Men jeg ser at det går rett utfor nå. Jeg har sett på forskjellige avveningssteder, men det er svært dyrt og jeg ønsker ikke koble inn fastlegen min siden jeg er avhengig av et » rent rulleblad» hos han i forhold til jobb og slikt. Finnes det noen nettsteder jeg kan gå inn på eller noe program jeg kan følge uten å dra på avvenning eller lignende ? Noen gode råd ?

Mann, 43 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil si si at det er kjempeflott at du ønsker å gjøre noe med problemet ditt, og at du har tenkt og undersøkt litt rundt hvordan du kan få det til.
Du skriver at du har sett på forskjellige avvenningsteder, men at det er svært dyrt. Heldigvis trenger det ikke å koste noen penger å motta behandling for avhengighet i Norge.
For å bli henvist til behandling, må du imidlertid få en henvisning fra lege, alternativt NAV. Du skriver at du ikke vil koble inn fastlegen. Vi vet jo ikke hva slags jobb du har, men legen har strenge krav ift. taushetsplikt, og kan i de aller fleste tilfeller ikke varsle arbeidsgiver om alkoholavhengighet (såfremt du ikke har gitt arbeidsgiver samtykke til dette eller om du har et yrke hvor din alkoholbruk anses som for eksempel en potensiell fare for andre). Imidlertid har legen meldeplikt til fylkeslegen om du ikke fyller kravene til førerkort, noe du sannsynligvis ikke vil gjøre om du har alkoholproblemer. I så tilfelle kan du risikere å miste førerkortet for en periode. Her blir det i så fall en vurdering om hva som er viktigst for deg å prioritere.
Hvis du søker hjelp gjennom det offentlige hjelpeapparat og ikke ønsker å legges inn, kan du søke poliklinisk behandling, det vil si at du får hjelp mens du bor hjemme og eventuelt også er i arbeid, og at du møter opp til samtaler/grupper. Du kan også undersøke om kommunen din har noen tilbud som passer til deg, dette står som regel på kommunens hjemmeside.
Du må vurdere om du også trenger hjelp til avrusing, i så fall kan det være greit å søke om avrusningsplass. På helsenorge sine nettsider kan du se hvilke tilbud som finnes i Vestfold (du har forøvrig fritt behandlingsvalg i hele landet).
Om du ikke ønsker å koble inn verken lege eller NAV, er alternativet å bruke det private markedet. Men det koster, som du skriver, og vi antar at helsepersonell som jobber privat  følger samme lovgivning ift. meldeplikt som det helsepersonell i det offentlige har.
Du spør også etter nettsider som kan være nyttige. Det finnes et nettprogram som heter rushjelp.no, som Bergensklinikkene har utarbeidet. Dette er et selvhjelpsprogram på nett for mennesker med milde til moderate alkoholproblemer. Så vidt vi vet finnes det ikke andre selvhjelpsprogrammer på norsk på nett, men du vil kanskje finne noe nyttig informasjon i vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol.
Vi håper du har fått litt informasjon å jobbe videre med, og at du finner en løsning som passer for deg. Du er velkommen til å ta kontakt med oss igjen.