Det er et års ventetid for å gi blod dersom man har røket cannabis. Hva er årsaken til dette?
Hvilke konsekvenser har røyking av cannabis på blodet? Dersom det tar ca 3 måneder for at surstoffet er 100 % ut av kropper, hvorfor må man da vente 1 år på og kunne gi blod?
Kvinne, 23 år

RUStelefonen svarer:
Blodbanken har en del generelle retningslinjer når det gjelder blodgivning. En av disse er, som du nevner, et års ventetid for å gi blod dersom man har røket cannabis. Hva som er årsaken til dette, er vanskelig å si helt konkret, de gir i grunnen ikke noen spesifisert grunn. Det de sier er at de ønsker å «være på den sikre siden». Man kan jo selvsagt sin at det tar mye mindre enn et år før alle spor etter cannabisbruk er borte og slik sett er et år kanskje noe langt.
Bruk av cannabis har ingen spesielle innvirkinger på blodet, dette handler nok mer om en generell karantene ved bruk av illegale stoffer (som ikke er injisert). Man kan jo tenke seg at Blodbanken mener folk som bruker illegale stoffer er i en risikogruppe for smittsomme sykdommer, uten at vi kan si det sikkert.
Vil du ha mer informasjon om dette, er det enkleste å kontakte Blodbanken direkte.
Det er uklart for oss hva du mener når du sier det tar «3 måneder for at surstoffet er 100 % ut av kropper».