Benzo abstinens eller alkohol abstinens?

Jeg kjenner noen som har problemer. Dersom en person har benzo abstinenser, hvordan arter det seg? Jeg tenker spesielt på forskjellen mellom alkoholabstinens og benzo stoff abstinens. Hvordan vet man hva som er hva? Kan man ha benzo abstinens selv om man har drukket og har promille? Alle svar er nyttige.1
Kvinne, år fra

RUStelefonen svarer:
Alkoholabstinens**
Lettere symptomer på alkoholabstinens er skjelving (tremor), uro, hodepine, angst, søvnvansker, marerittaktige drømmer, nedstemthet (dysfori) og svetting.
Moderate symptomer på alkoholabstinens er mer uttalte psykiske symptomer, skjelving, svetting, hodepine, kvalme, forsterkede reflekser, litt forhøyet hjerterytme (takykardi) og forhøyet blodtrykk (hypertensjon).
Alvorlige symptomer på alkoholabstinens er sterk uro, forbigående sansebedrag (alkoholisk hallusinose), uttalt hjertebank og svetting (autonom hyperaktivitet), sterk skjelving, feberstigning, kvalme og oppkast. Pasientens allmenntilstand er klart nedsatt. Dette kalles av og til «predelir». Tilstanden kan kompliseres med alkoholiske kramper eller delirium tremens.
Abstinenser fra benzodiazepiner**
Bruk av høye doser og langvarig bruk gir risiko for alvorlige abstinenssymptomer som angst, skjelving (tremor), nattlige mareritt, søvnforstyrrelser, anoreksi, kvalme og oppkast, svimmelhet når man reiser seg raskt (ortostatisk hypotensjon), kramper, delirium og feber. Søvnløshet i abstinensfasen kan gi en alvorlig forvirringstilstand med syns- og hørselshallusinasjoner.
Abstinenser ved avhengighet av lave doser benzodiazepiner er mildere, og det kan være vanskelig å vurdere om symptomene kommer på grunn av nedtrapping og seponering eller om de skyldes en underliggende psykisk lidelse.
For korttidsvirkende benzodiazepiner som oksazepam, alprazolam og temazepam kommer abstinenssymptomene en til to dager etter avsluttet bruk og varer to til fire uker eller lenger. For langtidsvirkende benzodiazepiner som diazepam, nitrazepam og klonazepam kommer abstinenssymptomene noe senere, som regel etter to til syv dager, noen ganger etter to til tre uker. Varighet er da typisk to til åtte uker eller lengre.
Som du kan lese, har alkoholabstinens og benzodiazepin-abstinens mange likheter. Hvordan man skiller de, er nok mulig for et trent øye, men ikke lett. Det er nok mulig å ha abstinenser på benzodiazepiner når man har drukket. Antageligvis vil alkoholens virkninger kunne lette noen av abstinensplagene, men fraværet av benzodiazepin i kroppen vil likevel gi abstinens. Omvendt er benzodiazepiner vanlig å bruke ved behandling av alkoholabstinens (men ikke i kombinasjon med alkohol).
En annen forskjell er at alkoholabstinens normalt har kortere varlighet enn abstinenser fra benzodiazepiner.