Antabus – psykose

Hei. Jeg leser her at man kan få angstanfall, psykose og halliser av overdosering med antabus. Hvordan vurderer en lege hvilken dose som er forsvarlig? Har gått på antabus ved to anledninger tidligere, for et par år siden. Opplevde alle tre bivirkninger som nevnt tidligere i større eller mindre grad; vurderte en stund å hoppe fra en fjelltopp, hvilket jeg aldri har vurdert hverken før eller siden. Ønsker desperat å slutte å drikke, men tør ikke bruke antabus igjen. AA er ikke et alternativ, for sekt-aktig for meg. Finnes det en forsvarlig måte for meg å bruke antabus? Er dønn oppegående, en ganske happy fyr, men har aldri vært så deprimert som når jeg tok de pillene..

Mann, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så kjedelig at du opplever at Antabus ikke virker for deg og heller gjør deg dårlig. Som du selv nevner, kan Antabus i sjeldne tilfeller føre til psykotiske reaksjoner, særlig ved for store doser. Vi er ikke helsepersonell, så vi kan nok ikke hjelpe deg med å finne en dose som er riktig eller forsvarlig for deg, og vet heller ikke hvordan riktig dose vurderes. Du skriver at du ikke tør å bruke Antabus igjen, det forstår vi.  Det finnes enkelte andre medikamenter som ikke virker på samme måte som Antabus, men som skal ta vekk litt av suget etter alkohol. Du kan jo diskutere med legen din om dette kan være et alternativ.
Du skriver AA ikke er noe for deg. Du kan jo undersøke om Selvhjelp Norge faller mer i smak.  Du kan også ta en titt på Rushjelp.no – dette er et selvhjelpsprogram på nett, for mennesker med milde til moderate alkoholproblemer. For annen hjelp må du snakke med legen som kan henvise deg videre til riktig behandling. Lykke til!