Amfetamin / ADHD

Jeg har lenge lurt på om jeg har Adhd og jeg klarer og sove på amfetamin om jeg absolutt vill. Kan det være et tegn på at jeg har det ?

Mann, 33 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dersom du opplever en beroligende virkning ved bruk av amfetamin/sentralstimulerende, kan dette være en indikasjon på at du har ADHD, ja. Men dette i seg selv er selvsagt ikke tilstrekkelig til å si noe sikkert den ene eller andre veien – dette kan kun fastslås via en utredning hos helsepersonell. Dette er noe du kan snakke med fastlegen din om, som har myndighet til å henvise deg til en slik utredning. Du finner mer informasjon om denne diagnosen og behandlingsforløp på hjemmesidene til ADHD Norge.
Hvis det derimot er slik at du ikke opplever amfetamin/sentralstimulerende som beroligende, men heller sier at du klarer å sove til tross for en oppkvikkende virkning, er det ikke noe spesielt grunnlag for å tro at du har ADHD. Igjen er dette noe som kun kan bekreftes eller avkreftes med en grundig utredning.