Abstinenser vival

Hei, bråstoppet på 5 mg vival for 30 dager siden. Hadde gått på det i 2,5 år. Har hatt varierende grad av abstinenser. Nå har de blitt uutholdelige. Jeg føler meg også plutselig deprimert, og det har jeg aldri vært. I tillegg til maur i armer og ben, oppkast og diaré, så har jeg hvilepuls på 100 slag i min.
Bør jeg kontakte lege? Jeg kan så lite om abstinenser.
Vet dere om noen man kan henvende seg til som virkelig kan dette?

Kvinne, 38 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Ideelt sett burde du ha trappet ned i stedet for å bråstoppe; da hadde du sannsynligvis fått mindre plager. Nå som det har gått 30 dager, er det imidlertid ikke sikkert at det er noe poeng å gå tilbake på dette og begynne å trappe ned. Et alternativ da blir å få andre mindre vanedannende medikamenter som kan lette på abstinenssymptomene dine, noe legen kan hjelpe deg med. Så vi anbefaler deg å snakke med legen om dette, hen bør ha kunnskap om seponering og abstinenser. Fortell også legen om depresjon, hen kan eventuelt henvise deg videre til riktig behandling.
Du kan lese mer om benzodiazepiner på vår nettside her. I boksen til høyre kan du finne linker til eksterne sider om benzodiazepiner og abstinenser.