Hvordan vet jeg at venninna mi har et alkoholproblem?

Min venninne har i ganske lang tid drukket en del, vær dag. I lang tid har jeg luktet på henne vær gang vi har møttes at hun har drukket. Hun drikker bare øl og vin, ikke noe over 16% da.
Nå har hun Vært fall gått over litt på metall på 2.5%, men det er kanskje snakk om en sixpack vær dag, så går hun over på vanlig øl.. Men føler ikke hun blir plagsomt full osv, kanskje litt vell pratsom etter et parr øl, men ikke sånn at hun går å sjangler vær dag.
Jeg er usikker på om hun har et problem eller ikke, ettersom hun drikker lettøl akkurat nå.. Men dette er snakk om vær eneste dag. Nå bor hun hjemme hos meg og jeg har fått dette bekreftet..
Har hun et problem?

Kvinne, 23 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke alltid klare grenser for når et drikkemønster kan kalles et problem eller ikke. Ifølge WHO defineres et storforbruk av alkohol for kvinner som 14 eller flere enheter per uke, der én enhet = 0.33 l. med 4,7 % alkohol. Dette er uansett bare et tall. Det er nok mer rimelig å kalle et drikkemønster for et problem når det begynner å gå på bekostning av andre viktige ting i livet hennes. Hvis det er slik at hun utvikler vansker med jobb/skole, sosialt, økonomisk, med helsen o.l. som følge av sin alkoholbruk, ja, da kan man nok kalle det problematisk. Hvis hun egentlig vil redusere forbruket sitt, men ikke klarer det, ja, da kan man nok kalle det problematisk. Hvis du føler at hennes drikking går på bekostning av din egen velvære i ditt hjem, ja, da kan man nok kalle det problematisk.
Som du sikkert forstår, er det en del gråsoner her, og ingen klare fasitsvar. Vi vil derfor anbefale at du snakker med henne om de tankene du sitter på. Det skal ikke være slik at du føler at du må overtale henne til å kutte ned forbruket; snarere må målet for en slik samtale være at du uttrykker din bekymring, og forsøker å finne ut av hva hun selv tenker om sin situasjon. På våre sider Bekymret for noen? vil du kanskje finne noen nyttige tips og råd. Dersom det viser seg at hun selv ønsker å kutte ned/ut alkoholen, kan du tipse henne om vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol. Hun er selvsagt også velkommen til å kontakte oss for en anonym samtale dersom hun ønsker det.