Valium og urinprøver

Hvordan regner man ut hvor lenge før. Eks valium sitter i urinen når enn vet halveringstiden på tabletten, da mener jeg hvor lenge medikamente er målbart i urinen ved en test. Det er vel noe enn kan gange halveringstiden med å få antall dager ca det vil være målbart i urinen

, 45 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Akkurat hvor lang tid et legemiddel er målbart i urin vil variere en del fra person til person. Det finnes ikke noen god formel for å regne ut dette da halveringstiden er individuell, for Valium er den 20-50 timer. I urin kan Valium spores i 1-4 uker etter inntak.
En grunn til at Valium kan spores så lenge er at det ofte ikke virkestoffet alene som påvises i urin, men metabolitter av dette.
I Valium vil en urinprøve kunne påvise stoffene desmetyl-diazepam, diazepam og oxazepam. Dette fordi diazepam metaboliseres til desmetyl-diazepam som igjen metaboliseres til oxazepam.
Les mer på våre sider om urinprøver og blodprøver.