Bestille medisiner over nett

Hei
Har vært så dum å bestille 100 valium tabletter på nettet. De ble stoppet i Norsk toll. Er også 220 zolpiderm på vei. De er ikke stoppet ennå. Går de gjennom tollen kommer jeg ikke til å hente de.
Var ikke klar over at dette var ulovlig. Blir det i et slikt tilfelle gitt beskjed automatisk til politiet?
Hva kan jeg da vente meg av reaksjon?
Kommer det til å skje noe med mitt bilførerkort også, da jeg har lappen?
Kvinne, 54 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier, at det er ulovlig å bestille disse tablettene, og i 2015 ble dette regelverket ytterligere strammet inn. Regelverket for privatimport av legemidler er bl.a. beskrevet på hjemmesiden til Statens Legemiddelverk, og i denne artikkelen fra HelseNorge. Se også Forskrift om tilvirkning og import av legemidler, især § 3-2 og 3-2a.
Når tollvesenet oppdager ulovlige forsendelser, vil de normalt tilbakeholde pakken, og gi mottaker en 10-dagers svarfrist for å dokumentere at pakken er lovlig (dersom den faktisk er det). Hvis noen slik dokumentasjon uteblir, vil pakken returneres eller evt. destrueres. I noen tilfeller velger tollvesenet å varsle politiet, og da er det snakk om legemidler med ulovlig innhold, forfalskninger, dopingmidler, narkotiske stoffer eller import i spesielt store mengder. Hvorvidt de velger å kontakte politiet i ditt tilfelle, er vanskelig for oss å forutsi. I så fall vil normal straffereaksjon være en bot/forelegg. Dersom det skulle bli en sak ut av dette, og du kan bevise ovenfor politiet at du handlet i «god tro», kan det hende at dette vil virke formildende.
Når det gjelder hvorvidt dette vil ha noe å si med tanke på ditt førerkort, er vi simpelthen usikre. I utgangspunktet vil du ikke oppfylle kravene til å ha førerkort dersom du bruker narkotiske legemidler uten gyldig resept fra lege (selv om du ikke faktisk kjører bil når du er påvirket), men det er tvilsomt at en slik prosess vil iverksettes kun fordi du handlet medisiner via internett, uten faktisk å ha brukt dem.
For øvrig anbefaler vi at du snakker med fastlegen din dersom du opplever et behov for beroligende medikamenter.