Ubehag med bakrus

Hei! Jeg røyker maruana/weed en sjelden gang. I går tok jeg en sigarett med det for å slappe av. Det gikk bra, men utpå kvelden og i dag, dagen derpå, kjenner jeg at kroppen reagerer mindre hensiktsmessig. Jeg har noen fysiske twitch i kroppen, føler ubehagelig fysisk uro og er en slags surrete i hodet.
Etter at jeg røyket føltes det ut som at jeg hadde røyket for mye(ble uvel, fikk trang til å sove og skru av tankene, og samme surre i hode, bare mye sterkere). Det er som en sterk trang til å kunne danse vilt og «gå bananas» i kroppen akkurat nå. Tilleggsinfo er at jeg med mulighet for at jeg har ADD tar medisin hver dag, med legeoppfølging. En type amfetaminlignende pille. Sliter litt med angst fra før. Begynner snart på jobben og lurer derfor på om det er noe jeg kan gjøre nå umiddelbart og hva jeg kan passe på senere for å ta vare på meg selv. Alle svar angående virkning av medisiner sammen, psykisk helse og ellers gode råd tas i mot med stor takk!

Kvinne, 24 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi minner først om at det kan ta opptil en uke å få svar på hjemmesidespørsmål. Det er ikke helt uvanlig å oppleve en viss «hangover»-effekt etter bruk av cannabis, særlig ved større inntak. Det at du bruker cannabis forholdsvis sjelden er noe som underbygger dette. Dette er normalt ikke farlig, og vil gradvis gå over. Det beste du kan gjøre er derfor å ta tiden til hjelp, samt forsøke å få i deg fornuftige mengder væske/næring, slik at kroppen restitueres raskere. Vitaminer er også en fordel.
Når det gjelder din ADD-diagnose og tilhørende medisinering, blir bildet litt mer komplisert. Når du beskriver en sterk trang til å kunne danse vilt og «gå bananas» i kroppen, høres dette mer beslektet ut med ADD (og ADD-medisin) enn med cannabisbruk. Dette er noe som kan være greit å melde ifra om til din lege, i tilfelle det er behov for å justere den dosen ADD-medisin du står på.
For øvrig er cannabis en potensielt uheldig kombinasjon både med ADD-medisin og med angstproblemer. Enkelte opplever riktignok at cannabis demper angstplager, mens andre opplever at cannabisbruk kan opprettholde eller potensielt forsterke angstplager. Du kjenner deg selv best, og må lytte til signaler fra din kropp og psyke; men generelt er det tilrådelig om du unngår bruk av cannabis, tatt i betraktning din angst, ADD og ADD-medisin.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene for en anonym, utdypende samtale.