spm om rusprøve

hei. jeg har hvert på en guttetur over en helg, og det har blitt røyking av thc hele helga. ca 5gram på meg.. jeg går til frivillige urinprøver å ønsker helst å komme rein på neste prøve. jeg er 170 høy. slank og har en bra forbrenning. mye aktiv også. det er den eneste gangen jeg har røyka på 14 måneder. burde jeg vente mere enn en uke før jeg drar å tar urinprøve?

Mann, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Kort sagt – ja, det er nok lurt å vente minimum en uke før du avlegger urinprøve. Et engangsinntak av cannabis vil normalt kunne spores i opptil en uke, men da vil det være snakk om en vanlig brukerdose. 5 gram tilsvarer betydelig mer enn én enkelt brukerdose, noe som betyr at du kan forvente positive prøveresultater i lengre tid enn én uke. Hvor mye lengre er vanskelig å si eksakt, da det er store individuelle forskjeller her. Kanskje bør du vente hele to uker for sikkerhets skyld, om ikke mer. Alternativt kan du kjøpe en narkotika-urinprøve på apotek, og sjekke på egenhånd hvordan du ligger an etter en viss tid.
Se også vår artikkel cannabis i blod- og urinprøver.