Slutte med alkohol brått eller trappe ned over noe tid?

Hei. Jeg har drukket tett over en tid nå. Minst 10 enheter opp til 4 ltr vin pr dag. Jeg ønsker å slutte, men er usikker på hvordan. Bør jeg slutte tvert eller bør jeg trappe ned? Har ikke drukket i dag enda, men begynner å kjenne mye ubehag, så jeg vurderer å gå og handle noen øl bare for å takle kvelden og natten.

Kvinne, 39 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Så fint at du ønsker å slutte å drikke. Det er en veldig god begynnelse å kontakte oss.
Du lurer på om du bør slutte tvert eller trappe ned. Det er opp til deg selv. Noen synes det er best å trappe ned og på denne måten forberede seg litt, andre foretrekker å slutte brått og «bli ferdig med det». Kanskje du har gjort noen tidligere endringsforsøk og gjort noen erfaringer som du kan ta med? Hva fungerte bra og hva fungerte dårlig? Slike ting kan være viktig å tenke gjennom når du lager en strategi. Det hjelper ofte å være godt forberedt når du skal slutte å drikke alkohol. Du kan finne flere forberedelsestips på vår hjemmeside.
Vær obs på at det er fullt mulig at du vil oppleve abstinensreaksjoner om du slutter å drikke, spesielt om du slutter brått. Hvor alvorlige disse abstinensreaksjonene vil være, varierer. Tegnene på abstinens oppstår vanligvis fra 0 til 3 døgn etter siste alkoholinntak, men kan også oppstå senere ved samtidig bruk av beroligende medisiner eller sovemidler.
Abstinensreaksjonene varierer fra lettere symptomer – som rastløshet, uro, angst, irritabilitet, søvnløshet, rask puls og små skjelvinger (tydeligst på fingrene) – til kraftigere reaksjoner som depresjon, hodepine, kvalme og eventuelt oppkast, mer alvorlige skjelvinger, svett og klam hud og store pupiller. I tillegg kan det oppstå det som kalles delirium tremens, eller delir, som kjennetegnes ved akutte sinnsforstyrrelser, kraftige skjelvinger og angst. Typisk utvikles denne tilstanden hos personer i 30-40 års alderen som har misbrukt alkohol i minst 5 år, og oppstår vanligvis etter en særlig langvarig og kraftig drikkeperiode.
Lette abstinensreaksjoner trenger ingen spesiell behandling, da abstinensene vanligvis går over uten medisiner. Ved kraftigere abstinensreaksjoner bør man imidlertid kontakte lege. Hos de aller fleste er delirium tremens en kortvarig og godartet tilstand. Hos over 80% går tilstanden over i løpet av tre døgn.
Når man plages av abstinenser kan det være greit å gjennomføre avrusning på institusjon eller – hvis du ikke ønsker dette – snakke med din lege om medikamentell behandling for abstinenssymptomer. Uansett kan det være viktig å tenke gjennom om du ønsker å be om hjelp, enten fra det offentlige eller fra venner og familie som støttespillere, eller om du skal forsøke å gjøre en endring på egen hånd. Det er mange forskjellige varianter som fungerer for ulike mennesker. Du er hjertelig velkommen til å ringe oss og drøfte situasjonen (du er helt anonym).