Ruset utenfor jobb – oppsigelsesgrunn?

Jeg røyker hasj av og til med venner. Jeg jobber i en klesbutikk, og lurer på om det er gyldig grunn til oppsigelse at jeg røyker på min fritid. Jeg kommer selvsagt aldri rusa på jobb. Men er det liksom nok at jeg tar en festjoint, og så kan jeg få sparken?

Kvinne, 24 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Dette kommer helt an på hva som står i din kontrakt med arbeidsgiver. Enkelte kontrakter forbyr bruk av illegale rusmidler også utenfor arbeidstiden, mens mange kontrakter derimot ikke sier noe om dette.
Men på generelt grunnlag er dette ikke en gyldig oppsigelsesgrunn. Dersom du opplever å miste jobben eller trusler om dette på usaklig grunnlag (vi ville kalle dette et usaklig grunnlag) bør du be om hjelp fra AKAN. De har en veiledningstelefon du kan ringe. Du kan også be dem om informasjon om dette spørsmålet som en generell opplysning. Les mer om dette på AKAN.no.