Redd for ettervirkning av amfetamin

Hei. Får ca 1uke siden sniffet jeg noe jeg ikke er helt sikker på hva var. Kanskje amfetamin. Jeg begynte etter noen timer og spy og blø kraftig neseblod. Dette varte i 10timer eller mer. Nå i ettertid er jeg skjelven og føler meg «dum» treg i hodet. Er livredd for at noe alvorlig har skjedd! Å at hodet mitt er ødelagt for alltid! Hva tror dere?? Takk for svar

Kvinne, 29 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Amfetamin er et stoff som kan gi denne typen reaksjoner. Det kan ha vært en stor dose, sterkt stoff, eller tilsatt ascorbinsyre eller noe annet som fører til neseblod. Dette skjer i blant og det er svært ubehagelig. Amfetaminen og alle eventuelle tilsetningsstoffer er ute av kroppen din for lenge siden og har ikke lenger noen virkning.
Det er veldig lite sannsynlig at du har ødelagt hodet ditt for alltid. Den største faren med enkeltinntak av amfetamin er akutte skader: altså det som skjer når du er påvirket. Det at du føler deg slapp og treg i hodet er ikke unormalt. Det var nok en stor på kjenning for kroppen og psyken din. Det kan godt være du føler deg skjelven også fordi du er redd og oppskaket.
Når det nå er gått en uke (eller mer) bør du føle deg betraktelig bedre. Dersom du fortsatt er dårlig, kan du oppsøke lege for undersøkelse. Hvis du fortsatt er bekymret, kan du ringe oss og forklare mer hvordan du har det. Da kan vi vurdere om vi synes du bør snakke med legen eller ikke.