Redd for delir/død dersom jeg avslutter alkohol inntak

Jeg har drukket alt ifra 6-8 øl eller en flaske vin i over et halvt år nå + –
Med noen edrudager imellom
Jeg skal nå redd for å dø dersom jeg avslutter alkohol inntaket

Kvinne, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ved såpass regelmessig inntak av alkohol over tid kan du nok forvente at du vil oppleve ubehag (abstinens) når du slutter å drikke, men vi tror nok ikke du trenger å være redd for å dø.
Abstinensreaksjoner kan variere fra lettere symptomer, som rastløshet, uro, angst, irritabilitet, søvnløshet, rask puls og små skjelvinger (tydeligst på fingrene) til kraftigere reaksjoner, som depresjon, hodepine, kvalme og eventuelt oppkast, mer alvorlige skjelvinger, svett og klam hud og store pupiller.
Delirium tremens, eller delir, som du er redd for kjennetegnes ved akutte sinnsforstyrrelser, kraftige skjelvinger og angst. Typisk utvikles denne tilstanden hos personer over 30-40 års alderen som har misbrukt alkohol i minst 5 år, og oppstår vanligvis etter en særlig langvarig og kraftig drikkeperiode, så risikoen for at du får dette er ikke videre stor.
Lette abstinensreaksjoner trenger ingen spesiell behandling, da abstinensene vanligvis går over uten medisiner. Får du mot formodning kraftigere abstinensreaksjoner bør du imidlertid kontakte lege/legevakt.
Hvis du ønsker å slutte å drikke kan du få gode tips på våre sider «hjelp til å slutte med alkohol».