Kan legen nekte meg Imovane?

Tar 1 tablett imovane 7,5 MG PR døgn. Har tatt de i mange år grunnet sykdom. Har fått ny fastlege som vil nekte meg imovane. Kan hun gjøre det. Jeg har mye smerter og tåler lite smertestillende tabletter.

Mann, 67 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt å si noe sikkert om din nye fastlege kan slutte å foreskrive Imovane som du har fått i mange år. I Felleskatalogen står det som følger under dosering; «Behandlingen bør være kortvarig (<2-4 uker) og med lavest mulig dose…». Årsaken til at det kun anbefales å bruke i en kort periode er at dette medikamentet både er vanedannende, og du vil over tid utvikle toleranse (må øke dosen for å få effekt av medisinen). Samtidig anbefales det også i Felleskatalogen at det trappes ned på medikamentet og ikke avsluttes brått, fordi det kan gi stort ubehag.
Legens ansvar er å hjelpe deg med dine helseproblemer, men hva slags hjelp som er best for deg i din situasjon kan leger være uenige om. Vi tror derfor ikke at den nye fastlegen din plikter å skrive ut vanedannende medisiner til deg. Vurderer legen det som skadelig, unødvendig e.l. kan nok lege nekte foreskrivning av medisiner. Men, har du både søvn- og smerteproblematikk, bør legen vurdere annen behandling for deg under og etter nedtrapping. Vi anbefaler deg derfor å ta kontakt igjen med legen og spørre på hvilket grunnlag hun ikke vil foreskrive Imovane lengre, og hvilke annen behandling du kan ha nytte av? Er du ikke fornøyd med den nye fastlegen din kan du bytte fastlege, du finner mer informasjon om det på HelseNorge. Mener du at legen gir deg mangelfull eller feil behandling kan du kontakte pasient- og brukerombudet i Telemark.