pappa er alkoholiker og nekter

Hei!
pappaen min sliter med psykiske problemer og alkoholisme. Han blånekter og innrømmer ikke at han har noen som helst form for problem. Det her sliter og river i meg, og jeg trenger hjelp til å forstå hvordan han kan nekte for oss, og velge alkoholen foran søsknene mine og meg. Dette går utover skolegangen min og konsentrasjon. Nå er jeg sliten og lei, og jeg trenger noen svar fra profesjonelle.
Hilsen jente på 17 år

Kvinne, 17 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at denne situasjonen oppleves som både frustrerende og krevende for deg. Dersom faren din selv ikke ser behovet for å endre sitt drikkemønster, er det lite sannsynlig at noen slik endring vil finne sted i nærmeste fremtid. Det er dessverre ikke noe hverken du eller noen andre kan gjøre så mye med, så sant han nekter for at han har et problem.
Derfor er det viktig at du har fokus på deg selv og ditt eget beste, og et ledd i den prosessen kan være nettopp det du spør oss om – å forsøke å forstå hvorfor han gjør som han gjør. En mulig nøkkel her å trekke fram begrepet «alkoholavhengighet» – noe som sannsynligvis er passende å bruke om faren din. Ordet «avhengighet» kan riktignok tolkes på ulike vis, men det er nok ganske trygt å si at faren din ikke føler at han kan fungere uten å drikke alkohol. Han drikker med andre ord ikke for å være slem mot dere, men snarere som en type selvmedisinering. Ideelt sett burde han få profesjonell hjelp for de underliggende psykiske problemene han opplever, men dette er altså noe han frivillig må oppsøke selv.
Uansett er det uakseptabelt at du og dine søsken skal måtte ha en hverdag som preges av rus i hjemmet. Dersom du ikke har gjort dette allerede, bør du snakke med noen andre voksne du stoler på om denne situasjonen – enten noen andre i familien, en lærer på skolen eller lignende. I tillegg finnes det også andre gode hjelpetilbud du kan benytte, som f.eks. helsesøster på skolen, en helsestasjon for ungdom, Alarmtelefonen 116 111 eller BARweb. Du er i en alder der du snart vil kunne flytte for deg selv, noe du jo også bør gjøre, for ditt eget beste. Men dersom dine søsken er yngre enn deg selv, er situasjonen litt annerledes for dem. Derfor er det viktig at noen utenfra kan komme på banen og bistå dere. I så fall skal du ikke bekymre deg for hvilke konsekvenser dette eventuelt vil få for faren din – husk at det er han selv som har valgt å leve på denne måten, og alle valg har konsekvenser.
Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene for en anonym, utdypende samtale.