Overdose Fontex

Hva skjer hvis jeg noen dager tar dobbelt dose fontex? Bruker til vanlig 60mg/dg. Er det farlig om jeg tar 10tabl én gang? Hva skjer ved en overdose av disse tablettene? Er det farligere å ta for mye fontex samtidig med fevarin?
Hilsen nysgjerrig og usikker jente

Kvinne, 27 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Alle legemidler skal brukes som foreskrevet av lege som kjenner deg og din helsetilstand. For høy dosering eller overdosering for begge disse medikamenter kan gi symptomer så som kvalme, brekninger og kramper. Ved mer alvorlige tilstander kan hjerteforstyrrelse og også hjertestans oppstå.
Så vi anbefaler deg altså ikke å ta mer enn foreskrevet dose, og bruke medikamentene slik legen har foreskrevet. Men, det vi lurer litt på er hvorfor du ønsker å øke dosen slik at du kanskje utsetter deg for skade eller fare? Hvis det noe som er vanskelig for deg, og som gjør at du ønsker å ta ekstra mange tabletter, er det kanskje bedre å snakke med en du stoler på om det. En i familien, en god venne eller en annen person som du tror kan lytte og støtte deg. Du er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelefonen for en anonym prat.