Mor med alkolproblem

Hello! Beklager for diverse grammatikk feil. Jeg er en jente på 19 og har slitet med en mor som har drukket i lang tid. Hun har prøvd å slutte, men ender opp å alltid gå tilbake med å drikke vin hver dag og bruke helgene på å være full. Jeg følte i en periode så var hun veldig flink, men nå som hun har fått en ny kjærest så driver hun bare å drikker siden kjæresten hennes lar henne drive på.
Hva kan man gjøre? Det er så slitsomt når man bor i samme hus og når jeg går opp i stua så er hun plutselig full og driver å skjelle meg ut.
Kvinne, år fra Akershus

RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon for deg å stå i. Noe du kanskje allerede er klar over, men som uansett er viktig at du hører, er: her er det nok dessverre veldig lite du kan gjøre for henne. Det er moren din som eventuelt selv må ta ansvar for sine valg, og for å endre sitt drikkemønster. Du kan forsøke en ny rolig bekymringssamtale med henne, ikke for å overtale henne til å ta grep, men snarere for å uttrykke din bekymring, samt forsøke å kartlegge hvor hun selv står, og motivere til at hun oppsøker profesjonell hjelp.
Desto mer viktig er det at du tar vare på deg selv og ditt eget beste. Vår anbefaling til deg er at du forsøker å flytte ut så raskt som det lar seg gjøre. Du må ikke føle deg ansvarlig for hva som evt. vil skje med drikkemønsteret hennes dersom du flytter ut – dette er igjen helt og holdent hennes egen oppgave å styre.
Se også vår guide Min forelder misbruker alkohol eller andre rusmidler for ytterligere veiledning. Du kan også ringe oss i åpningstiden på 08588.