Fra misbruk av tunge stoffer til cannabismisbrk

Hei,
Jeg har en ung samboer (26 år) som da jeg møtte han for ett år siden var tung misbruker. På det tidspunkt var det benzo som var «the drug choice», men siden han som 12-åring begynte med cannabis har det vært tung morfinavhengighet, samt alt han kunne komme over. Pga en del byråkratisk rot fikk han ikke hjelp til benzo-avrusning, men tok den alene, og har nå vært uten i ca 10 måneder. Igjennom abstinensene har det vært noe røkning av cannabis, som nødløsning, men lite. Mellom 3-5 gram i måneden. Jobb kom på plass og så begynte ting å eskalere. Det gikk fra 5 gram i mnd til 5 gram i uka i løpet av kort tid, og nå er det tett røyking hver dag. Han har blitt sykemeldt en periode ettersom jobbsituasjonen ble for stressende og førte til mye angst.
Men dagene tilbringes nå i rus. Han er villig til å gjøre det meste for å få tak i cannabis og det går ut over han selv og alle rundt. Han har ingen kontroll over forbruket. Han må ha hjelp. Legen hans har hensvis til rus-poliklinikk, men jeg er redd han ikke kommer til å være ærlig. Jeg er maktesløs og lurer på veien videre. Hva kan være den beste behandling?
Samtaler, hasj-skjemaet o.l. vil han ikke vite av.  Han vil ikke høre om at dette er et rusproblem. Han hevder det er medisinering. Ganske vanlig argument.
Hva bør jeg gjøre? Jeg er selvsagt redd det skal eskalere til sterkere stoff igjen.

Kvinne, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en vanskelig situasjon for deg. Det kan godt hende at han trenger hjelp – men hvorvidt han selv ser dette behovet, er av veldig stor betydning. Dersom det er slik at han har et oppriktig ønske om å kutte ned/ut sin cannabisbruk, finnes det en del alternativer. En rus-poliklinikk er et godt alternativ, noe som selvsagt vil forutsette at han er ærlig. I tillegg finnes det også et hasjavvenningsprogram i Oslo kalt Ut av Tåka, som kan være til god hjelp – igjen forutsatt at han selv er oppriktig motivert. Dersom det er slik at han røyker cannabis som en type selvmedisinering, bør han heller jobbe med de underliggende problemene direkte, f.eks. via en psykolog.
Dersom han derimot ikke ønsker å gjøre noe med sitt bruksmønster, er det urealistisk å forvente at noen endring vil finne sted i nærmeste fremtid. Dermed blir det opp til deg selv å vurdere hvorvidt du ønsker et samliv med en person som røyker så mye som han gjør. Det er kun han selv som bestemmer hvor mye han vil røyke, men du kan bestemme hvor din grense går for hva du kan og ikke kan leve med når du er i et forhold. Du må i så fall unngå å føle deg ansvarlig på vegne av valg han selv tar, både per i dag, og i forbindelse med hva som evt. vil skje med rusmønsteret hans dersom du skulle velge å trekke deg ut av forholdet. Han er tross alt godt over myndighetsalder, og er nødt til å akseptere at alle valg medfører konsekvenser.
Hvis du er usikker på hvor han selv står, anbefaler vi at du tar en bekymringssamtale med ham, hvor du forsøker å kartlegge nettopp dette. Det er godt mulig at han er delt i sitt syn – i så fall må du be ham velge side, da dette har betydning for hvordan fremtiden deres sammen ser ut.
Han er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom han ønsker en anonym og utdypende samtale om dette.