Melatonin

Hei.
Jeg lurer på om det er farlig å ta for mye melatonin? Jeg får melatonin utskrevet på resept, en tablett inneholder 3 mg, men på fredagen tok jeg 4 tabletter, og natt til i dag tok jeg 7. Natt til i dag ble jeg dårligere enn sist gang, og jeg er helt rar i hodet og kroppen er helt skjelven og utslitt, og jeg er kvalm osv. Og jeg lurer på om det er farlig å ta så mye eller om det går fint, og om jeg burde sjekke det opp.

Kvinne, 17 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
I henhold til Felleskatalogen kan ganske høye doser Circadin tas uten at det er livsfarlig. Allikevel er det viktig å huske at medikamenter alltid skal brukes slik de er foreskrevet. Jo høyere doser du tar, jo mer ubehagelige bivirkninger vil du oppleve, og kvalme er en av dem. Dette har du jo merket selv.
Du kan lese mer om dosering, virkning og bivirkning av Circadin på Felleskatatalogen. Har du ikke fått ønsket effekt eller virkning av denne medisinen anbefaler vi deg å ta kontakt med legen din, og ikke øke dosen på egen hånd. Økning av dosen øker også faren for bivirkninger, som kan være alvorlige og skade deg.