Medisin adhd+bipolar 2

Medisin kombinasjon for adhd og bipolar lidelse? Kan virke som den adhd medisin elevanse jeg hatt går på fremprovosere mani. Jeg prøver å finne annen type som kanskje kan fungere. Har dere noen tips?

Kvinne, 33 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke overrasket dersom Elvanse fremprovoserer mani hos en som er disponert i retning av det, f.eks. på grunn av bipolar lidelse. Medikamentet inneholder en amfetaminvariant og rastløshet (som kan gå over i mani) er en mulig bivirkning.
Det kan helt sikkert være fornuftig å gjøre noe med doseringen eller endre medisinering. Utover dette kan vi ikke gi deg noen råd. Helsepersonell må foreta en klinisk vurdering av deg ut fra et samlet symptombilde. Vi har alt for lite informasjon om deg og din situasjon til å kunne gi deg forsvarlige råd.