Kombinasjon av buprenorfin og metadon

Hei. Jeg har gått på LAR i et år nå på Subutex (buprenorfin) men har slutter å møte opp selv om jeg bruker sub så og si daglig med mindre jeg tar heroin eller metadon. Jeg injiserer begge deler. Det jeg lurer på er, etter å ha hørt fra noen andre i lar, hva er bivirkningene visst man tar sub klokken 15 for eksempel, og så tar metadon klokken 23?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det som skjer her er at buprenorfin/Subutex vil redusere eller eventuelt blokkere for virkningen av metadon. Buprenorfin/Subutex virker jo ganske lenge, så det er neppe noen vits i å ta metadon samme dagen som du har tatt buprenorfin/Subutex. Du risikerer da å bli dårlig og/eller få dårlig virkning. Dersom du tar metadon eller heroin (eller andre fulle agonister, se artikkel) først, vil du kunne risikere akutte abstinenser ved inntak av buprenorfin.
Vi har en artikkel om de ulike formene for opioider som du kan ha nytte av å lese.