Angst og vondt i brystet etter kokainbruk

Hei! Begynte å bruke kokain for tre år siden i ny og ne. Store eventer, 17 mai og fester der vi holdt på langt ut på morgenen. I det siste har jeg begynt å bruke det mye. Ligger på ca 5-6g i uken. Begynt å føle på angst og vondt i brystet den siste tiden. Vørt hos legen, tok EKG av hjertet og noen tester – alt vel så langt de kunne se. Jeg føler meg ikke avhengig, men er vel kanskje det. Er det noe dere kan utdype om dopet generelt?

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er usikre på akkurat hva du ønsker vi skal utdype om når det gjelder kokain, men en ting som virker relevant å nevne her, er at kokain potensielt kan være svært vanedannende. Et vanemønster utvikler seg gjerne nettopp slik som du beskriver her; ved at man først bruker kokain kun ved enkelte anledninger, men at bruken gradvis utvikler seg til å bli mer regelmessig. Et høyt og regelmessig forbruk av kokain kan potensielt medføre en rekke ulike typer problemer, f.eks. helsemessig, psykisk, sosialt, juridisk, økonomisk og lignende. Det er noen ganger vanskelig å si hvorvidt man er avhengig eller ikke, men et verktøy som ofte benyttes for å stille diagnosen «avhengig» er diagnosemanualene DSM-V eller ICD 10. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra Folkehelseinstituttet.
Vi er ikke helsepersonell, og vi har ikke gjennomført noen klinisk undersøkelse av deg. Men det vi kan si, på bakgrunn av generell kunnskap om kokain og andre sentralstimulerende midler, er at dine reaksjoner ikke overrasker oss. Kokain kan være en stor belastning for hjertet og psyken. Når du har brukt såpass doser som du her beskriver (nærmere et gram om dagen) ville vi synes det var overraskende dersom du ikke hadde fått noen slike symptomer. Fortsetter du med samme forbruk over tid, er riskoen for sterk avhengighet og ytterligere helseplager stor.
Du kan velge å ta det du opplever som et klart og tydelig signal fra kroppen og psyken din. De synes dette er en stor påkjenning. Dersom du slutter med kokain, vil du ganske sikkert bli raskt bedre. Det samme gjelder nok dersom du reduserer bruken kraftig (men det kan være en utfordring når du har fått smaken på det).
For utdypende informasjon om kokain, anbefaler vi at du studerer våre faktasider om kokain. Vår anbefaling er at du forsøker å kutte ned/ut på din kokainbruk, før dette evt. får utvikle seg til å bli et mer alvorlig problem for deg. I så fall vil du finne en del tips og råd i vår artikkel Hjelp til å slutte med kokain.
Du kan få hjelp til å gjøre noe med din situasjon. Det er mange måter å gjøre det på. Dersom du ønsker hjelp, vil vi anbefale deg å snakke med oss først. Du kan kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene for en anonym, utdypende samtale. Velkommen skal du være!