Klarer ikke en dag uten rus

Jeg klarer ikke å gå en dag uten å ruse meg, når jeg ruser meg så forsvinner alle de negative tankene og flashbacks av ting som har skjedd meg. Jeg er litt redd hvordan ting skal gå fremover. Jeg går til DPS for samtaler om dette, men føler ikke det hjelper. Hva bør jeg gjøre?

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Her stiller du et stort og omfattende spørsmål, uten klare fasitsvar. Det er veldig forståelig at du tiltrekkes av rus når dette tilbyr en flukt fra de problemene du har, men som du sikkert er klar over, er ikke dette noen god langsiktig løsning. Å dekke over problemene er tross alt noe veldig annet enn faktisk å ta tak i dem, noe som er nødvendig for at du skal kunne komme deg videre i livet. Først og fremst vil vi oppfordre deg til å fortsette med samtaler på DPS, og gjerne også legge fram hva du føler at ikke fungerer, slik at du evt. kan få en mer tilpasset hjelp til dine behov. Dersom du føler at du trenger ytterligere oppfølging, bør du gå inn for å få dette innvilget. Det er uansett viktig at du prioriterer å jobbe med  å bearbeide de negative tankene og erfaringene, selv om dette er både krevende og ubehagelig.
Å bryte med et rusmønster handler delvis om å få den riktige hjelpen, men delvis også om selvdisiplin, motivasjon, og konkret planlegging. Det er viktig at du finner fram til og vektlegger fordelene ved å være rusfri, og ulempene ved å ruse deg. I første omgang bør du jobbe med å håndtere hva du skal gjøre når rustrangen melder seg, og da er det viktig å huske at du alltid har et valg. Du kan dessverre ikke gjøre noe med hva som har hendt deg i fortiden, men du har i hvert fall mulighet til å bestemme hvordan du skal håndtere dette i nåtiden og fremtiden. Ingen kan påstå at det er en enkel oppgave, men det er på ingen måte umulig å ta tilbake kontrollen over ditt eget liv. Vi forstår godt at du er bekymret for fremtiden din, men generelt vil en ruspreget fremtid gjerne gi større grunn til bekymring enn en rusfri fremtid. Ingen vet sikkert hva fremtiden vil bringe, men det er fullt mulig å erstatte en vanskelig fortid/nåtid med en lysere fremtid.
En annen viktig faktor er miljøforandring. Vi vet ikke hva som er din nåværende status angående bolig, omgangskrets, skole, jobb og lignende – men her bør du gå inn for å sikre en mest mulig stabil og fastsatt hverdag. Det viktigste er at du bryter med alt som bidrar til at du opprettholder ditt nåværende rusmønster, og gradvis får livet inn på et mer konstruktivt spor. Ved behov kan du f.eks. kontakte en studie- eller karriererådgiver, eller sosialtjenesten i kommunen (NAV). En rekke byer tilbyr også spesialiserte program for å hjelpe personer med rusbakgrunn ut i jobb – her kan du ta kontakt med sentralbordet i din lokale kommune, og høre om det finnes noen slike tilbud der du bor.
Se også vår guide Hjelp til å slutte, som gir en del tips og råd tilpasset enkelte vanlige rusmidler. Der vil du også finne informasjon om øvrige hjelpetiltak, noe du sterkt bør vurdere å få innvilget. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene for en anonym og utdypende samtale.