Hjelp – Jeg fikk avslag på LAR

Hei,
er 50 år,
Har vært rusmisbruker i 25 år ,
Er heroin avhenge i 17 år.
Har søkt på lar og har fått avslag . Aldring søkt hos lar tidligere.
Faen ta dere
Dere er bare roboter , faen ta dere….
Vet hva dere skal svare,,,, skal kontakte fastlege ?

Mann, 50 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er en behandlingsform som tilbys mennesker som sliter med langvarig opiatavhengighet, som har prøvd annen behandling uten hell.
Grunnlaget for å iverksette LAR er opioidavhengighet etter kriterier gitt i ICD-10/DSM-IV. En bør ytterligere vurdere LAR
• når avhengigheten forhindrer behandling av annen alvorlig sykdom
• ved selvdestruktiv atferd (eksempelvis selvskading, hyppige overdoser og prostitusjon)
• ved risiko for tilbakefall fra en stabilisert tilværelse til rusmiddelbruk med medfølgende tap vesentlige goder eller rettigheter
Meningen med LAR er å minske overdosefare/dødsfall, bedre helsen til den opiatavhengige, muliggjøre et normalisert liv og senke kriminalitet etc. Vi vet ikke grunnlaget for avslaget du fikk, men det bør være et gyldig grunnlag. Du har jo en lang og antageligvis omfattende ruskarriere bak deg på opiater. Vi anbefaler deg å ta kontakt med enten  LAR-nett, proLAR,eller RIO. Der kan du snakke med dyktige folk som har egenerfaring fra LAR og som kjenner rettigheter og lovverk. Du kan også snakke med Pasientforeningen.
Du kan også vurdere å kontakte LAR på Ullevål i Oslo ananymt (23 36 89 00) og spørre en fagperson der? En second opinion kan hjelpe av og til. Ellers så bør du snakke så godt du kan med ruskonsulent og din fastlege. Om du ikke er fornøyd med fastlegen din kan du vurdere å bytte. PS! Husk å prøve å være tålmodig. Man kommer lengst på den måten. Vi ønsker deg lykke til!