Førerkort og urinprøver

Hei!
Jeg har ei venninne som skal begynne med urinprøver ifbm ny jobb (arbeidsgiver og henne har blitt enige om dette da hun har en ganske nylig rushirtorikk). Prøvene skal hun visstnok ta hos fastlegen. Hvis hun skulle teste positivt på f.eks Cannabis, som sitter lenge i urin, har fastlegen plikt til å melde fra i forhold til at hun har førerkort? Med andre ord, kan hun miste lappen om hun tester positivt på noe?

Kvinne, 28 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Dersom hun skal testes for rusmidler i en slik forbindelse, er det nok trolig at det blir foretatt en såkalt «screening» av urinen. Her tester en for alle vanlig stoffgrupper, inkludert cannabinoider. Dersom prøvene er positive på dette (eller andre ting) vil fastlegen høyst sannsynlig melde fra om dette, ja. I forerkortveilederen står det at «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko.» Grensen for «et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko» er nok temmelig lav for illegale stoffer, også cannabinoider.
Dette betyr at dersom hun ønsker å beholde førerkortet bør disse prøvene være negative på illegale stoffer og innenfor grensen på alkohol. Dette kan du lese mer om i førerkortveilederen fra Helsedirektoratet.