Drikking

Jeg har smått begynt å drikke. Og jeg liker det. Det er litt rart synes jeg. Jeg har startet på videregående nå og ikke at jeg tror det kommer til å bli slik men jeg har hørt det er en del fester. Jeg vil være med på dem men er det dumt siden jeg bar er 16? Er det bra for det sosiale kanskje? Jeg føler ikke at jeg må være med på det men jeg vil fortsatt være med

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt du skal drikke alkohol eller ikke, er noe du må ta stilling til selv. Men, det er viktig å vite at alkohol er er rusmiddel som kan gi sterke reaksjoner hvis du drikker for mye. og det er lurt å tenke over følgende:
Bruk av alkohol påvirker blant annet veksthormonet i kroppen. Veksthormon produseres i hypofysen (hjernevedhenget) og er viktig for normal vekst og utvikling. Utskillelsen av veksthormon er størst i tenårene, når veksten er størst, og produksjonen synker gradvis med økende alder.  I tillegg kan overdreven bruk av alkohol gi diverse skader på organer i kroppen, hvilke skader kan du lese mer om på dette faktaarket fra folkehelseinstituttet. Det er også verdt å merke seg at risikoen for å pådra seg fysiske skader under selve beruselsen er ganske stor grunnet alkoholen egenskaper. Den reduserer balanse og koordinasjon slik at det blir lettere å falle og skade seg, den reduserer dømmekraft slik at det blir lettere å «havne i bråk» som kan ende i slagsmål, og den sløver deg slik at risikoen for at noen velger deg som ransoffer øker.
Fordi ungdom ikke er ferdig utviklet hverken fysisk eller psykisk har de også dårligere forutsetningen for å takle alkoholens virkninger. Dette vil igjen øke risikoen for psykiske skader. Overdreven alkoholbruk kan gi angstproblemer og depresjoner (du kan lese mer om det på faktaarket vi allerede har linket til). Du kan også risikere å havne i krangler med venner fordi alkoholen svekker dømmekraften din og reduserer evnen til å tenke rasjonelt.  I tillegg kan det hende at den svekkede dømmekraften kan få deg til å gjøre ting du angrer på når du blir edru igjen.
Så når du spør om det er bra for det sosiale, kan det virkelig slå begge veier. På den ene siden gjør mange unge ting i beruset tilstand som de angrer veldig på senere.  Mens på den andre siden kan man oppleve å bli bedt med på fester og aktiviteter, som en kanskje ikke ville bli bedt med på hvis man ikke drikker alkohol. Mange unge (også voksne) opplever drikkepress som vanskelig når det gjelder det sosiale. Noen ganger uttales det klare krav til å drikke hvis en skal få være med, mens andre ganger er det liksom bare indirekte en selvfølge. Litt sånn «Det er jo fest, og på fest drikker alle alkohol».  Derfor kan det være lurt å spørre seg selv – Vil jeg virkelig drikke alkohol? eller er det for å få nye og/eller beholde eksisterende venner. Du kan lese mer om drikkepress på den artikkelen på vår hjemmeside – Drikkepress.
Hvor høy alkoholpromille den enkelte får (og hvor full man blir) avhenger av flere faktorer som f.eks. kroppsvekt, kjønn, hvor mye og hva du drikker, og hvor fort du drikker, samt væskebalanse i kroppen. Om en drikker uten å ha spist tilstrekkelig før man inntar alkohol. Du kan lese mer om virkningen av alkohol og andre rusmidler på vår hjemmeside – Fakta om alkohol.
Om du velger å drikke alkohol bør du passe på følgende:
• Drikk lite
• Drikk sakte
• Drikk med lav alkoholprosent
• Spis før du drikker noe
• Drikk vann eller noe annet, ikke bare alkoholholdig drikk