Drikker min mann for mye eller er jeg helt hysterisk?

Drikker minn mann (57 år) for mye eller er jeg som han påstår helt hysterisk og lite tolerant? Min mann drikker når vi er hjemme i Norge fra 3 – 6 halvlitere øl gjerne både fredag og lørdag, han drikker alene og han gjør det ofte også i skjul (jobber ute i hagen eller garasjen). Vi jobber begge flere måneder i året i et «syden» land og når vi er der nede kan han drikke 4 – 5 dager i uken, alt fra 2 – 6 halvlitere øl, av og til supplert med vin og kanskje litt sprit. Også da drikker han alene og starter gjerne tidlig på ettermiddagen. Jeg har selv nesten sluttet å drikke alkohol da jeg ikke vil oppfordre han til mer drikking, kosen med å kunne dele en flaske vin til middagen sammen er totalt borte!
Det skal sies at han alltid har vært en aktiv idrettsutøver, og var i 10 år helt avholdsmann. Dette fordi han for ca. 15 år siden fikk bukspyttkjertel betennelse etter en måned på ferie med alkoholinntak daglig (det hadde nok også vært en del øl drikking før den tid, men det var før vi ble samboere så jeg vet ikke helt). Dette er jo en alkohol relatert sykdom, men legene forsto ikke dette først fordi han framstår som en kjerne sunn idrettsmann med sunne verdier (noe alle rundt oss også tror den dag i dag!), han ble brukt som en case for legestudentene fordi dette var så spesielt!
Etter 10 år uten alkohol bestemte han seg for at han ville drikke igjen for 3-4 år siden, og det ble etterhvert mye når vi var i varmere strøk. Jeg har det siste året utallige ganger tatt det opp med han, men han går rett i forsvar og sier at han tross alt er en idrettsmann (ikke så aktiv nå lengre), han fungerer i jobben sin, kommer seg opp om morgenen, «reparerer» aldri, og er aldri slem med noen. Jeg er utrolig lei meg, såret og oppgitt over situasjonen. Jeg synes ikke det er greit at han drikker alene, og så ofte. Men han mener at det er hans «sikkerhetsventil» (mye stress/ansvar i firmaet vi driver sammen) og at han vil fortsette å drikke slik fordi han vil og trenger det. Jeg har ikke noe med det mener han og jeg bør heller passe på min egen helse. I min fortvilelse i denne situasjonen trøstespiser jeg en del og har derfor gått opp i vekt og har fått høyt blodtrykk, de siste månedene har jeg blitt mer og mer trist og lei meg over situasjonen. Jeg trekker meg nå bevisst unna min mann når han drikker, orker ikke å være sammen med han da. Dette blir det selvsagt mye krangling ut av dette også, ofte kan han ha en svært kort lunte dagene etter og det er ikke enkelt å forholde seg til. Han kan hisse seg veldig opp av små ting.
Det hele toppet seg i går kveld da han etter å ha vært ute og jobbet i hagen kommer inn og åpner seg en øl. Jeg ble svært overrasket da jeg ikke hadde sett at han hadde kjøp øl. Jeg ser tydelig på han at han har drukket mer enn denne ene ølen. Jeg spør hvor mye han har kjøp, hvor ølet er og hvor mye han har drukket. Han sier han har kjøpt en 6 pack til i morgen hvor han er invitert på fest (for første gang på 18 år skal han plutselig på en fest alene og har handlet inn øl…..) og at han kun har drukket denne ene ølen. Han sier ølet er i et kjøleskap han har satt inn nede i snekkerboden sin…..(det visste jeg ikke om) Jeg sjekker der og finne 2 x 6 pakker med øl, det mangler fire øl i en pakke. Han sier dette var noen øl fra tidligere og at han kun drikker denne ene ølen i kveld. Det han ikke har skjønt er at Æ-appen hos Rema1000 viser de siste innkjøpene, hans betalingskort er registrert i min app. Der står det at han handlet 2 x 6 pakker med øl. Jeg gir han 4 sjanser til å komme med sannheten (han påstår med hånden på hjertet at han aldri har løyet for meg) han kan ikke forstå at jeg kan bevise dette. Sannheten kommer til slutt men da sier han at han bare «jatter» med meg fordi jeg aldri ville trodd på han uansett. Ved et tilfelle i sommer da vi var på ferie gikk han ut på uterestaurant helt alene og kom godt beruset hjem kl 20.30 på kvelden. Dette har han aldri gjort tidligere. Jeg tenker at jeg ikke orker å leve med han lengre om han ikke skjerper seg, det har jeg også fortalt han, men han mener han må få leve sitt liv slik han vil og at dette er et helt vanlig drikkemønster i norske hjem.
Jeg er helt fortvilet over situasjonen, men min mann mener jeg overreagerer og er svært lite tolerant. Har han rett, er jeg helt ute på viddene og må tolerere dette eller har jeg grunn til å bekymre meg? Jeg trenger virkelig noen gode råd her!

Kvinne, 49 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ifølge WHO defineres et storforbruk av alkohol for menn som 21 eller flere enheter per uke, der én enhet = 0,33 l. øl.
Men uansett: «hvor mye er for mye?» er faktisk et helt irrelevant spørsmål. For mye for hvem? Han synes ikke at han drikker for mye, du synes han drikker for mye. Det blir ord mot ord, og ingen fremgang. Spørsmålet som er langt viktigere er: hvor mye er du villig til å finne deg i? Hvor går din grense for hva du kan leve med når du er i et forhold? Hvor mye er du komfortabel med at han drikker? Han kan kalle deg hysterisk så mye han bare vil, men det forandrer ikke realiteten av at du føler som du gjør.
Det kan nok virke som om han har et problematisk forhold til alkohol, men så sant han ikke selv ser nødvendigheten av å redusere forbruket sitt, er det tvilsomt at dette kommer til å skje i nærmeste fremtid. Du beskriver et forhold som per i dag preges av mistillit, løgn, uenighet, krangling, frustrasjon, rus og usikkerhet. Deretter skriver du en ting som er veldig viktig: «Jeg tenker at jeg ikke orker å leve med han lengre om han ikke skjerper seg, det har jeg også fortalt han, men han mener han må få leve sitt liv slik han vil (…)». Det har dere begge rett i. Det er kun han som bestemmer hvor mye han skal drikke, men du bestemmer selv om du vil være i et forhold med en person som drikker såpass mye. Du velger selvsagt selv hva du vil gjøre, men vi vil oppfordre deg til å ha fokus på deg selv og ditt eget beste. Om det så innebærer at du går fra ham, er dette en konsekvens han selv må ta av sine valg, og måten han velger å leve på. Du kan jo vurdere å foreslå nettsiden rushjelp.no. Der kan man ta en egentest på drikking og evt. bruke et selvhjelpsprogram.