Drikker alene om kveldene

Hei
Har i årevis hatt en unormalt inntak av alkohol.
De siste 11-12 årene har det blitt mye i ukedagen også.
Spesielt de siste 4 årene, ofte starter jeg ikke drikkingen før 21:00 og drikker alt fra 4-6 øl
Noen ganger brennevin, ofte sovner jeg på sofaen og kommer meg ikke i seng.
Har klart og jobbe og ingen som vet om dette, har en stressende jobb og føler alltid jeg MÅ ha «noe» for og slappe av
Siden des 2016 har jeg vært sykemeldt, av smerter i rygg som går ned i føttene, har påvist liten prolaps i ryggen og har så store smerter at jeg legger meg f.eks 24:00 kan jeg våkne 04:00
De siste 2mnd har jeg vært helt edru 5 døgn, føler en URO i kroppen som bygger seg opp ofte etter 18:00.
Usikker på hvordan jeg skal få kontroll på livet mitt igjen
hører gjerne i fra dere

Mann, 43 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig bra at du er oppmerksom på dette. Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser.
Når det gjelder spørsmål om bedre kontroll så finnes det hjelp å få. Rushjelp.no har på sine sider en kartleggingstest og et nettbasert selvhjelpskurs. Du kan også ringe RUStelefonen 08588 ( alle dager 11-19, langåpent tirsdag og onsdag 10-19) eller på chat ( hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10-17) om du ønsker å snakke med en veileder om situasjonen din og få mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Alt foregår anonymt.