Dopet ned på fest?

Hei! Jeg var på fest i går og er rimelig sikker på at jeg ble dopet ned, hadde drukket to glass vin og plutselig fikk jeg helt blackout, husker ingenting før jeg våknet i dag. Jeg hadde heldigvis vært smart nok til å dra hjem til kjæresten min, men han sa at når jeg kom hjem hadde jeg klikket helt på han og plutselig hadde jeg gått innpå ene soverommet for at jeg skulle på do og jeg hadde også sett for meg folk som ikke var i rommet og snakket masse tull. Har aldri opplevd lignende og uansett hvor full jeg har vært tidligere har jeg alltid husket ting. Når jeg våknet i dag hadde jeg også veldig til hodepine og er skjelven i hele kroppen. Ringte på legevakten for å høre om hvor lenge det kunne ligge i blodet og om det eventuelt gikk å dra innom legekontoret i morgen for å ta en urintest, men hun var ikke veldig behjelpelig og mente at det var ikke noe de i helsevesenet kunne gjøre med det og jeg hadde bare sikkert vært for full. Har derfor sett litt på nett etter hjemmetester da jeg veldig gjerne vil finne ut av det, og lurer da på om det er noen plasser de selger så jeg får testet for alle mulige narkotiske stoffer og hvor lenge det vil ligge i kroppen?

Kvinne, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette virker som en ubehagelig opplevelse, og det er leit å høre at du ikke føler du ble tatt alvorlig hos legevakten. Vi skal ikke spekulere i hva du eventuelt kan ha fått i deg denne kvelden, men å ta en urinprøve er en god idé. Den raskeste måten å anskaffe dette på er via apotek – de fleste apotek i Norge selger en forholdsvis pålitelig Narkotikatest, som tester for de vanligste stoffene.
Hvor lenge et stoff vil sitte i kroppen avhenger helt av hvilket stoff det er snakk om, samt hvilke mengder som har vært inntatt. Mange stoffer kan avdekkes med urinprøver i omtrent 2-3 dager etter inntak, men mange stoffer har enten betydelig kortere eller lengre påvisningstid enn som så. Derfor er det en fordel om du får tatt prøven raskest mulig, og derfor vil nok et apotek være ditt beste alternativ, for å unngå ventetid med postforsendelse.