Desimalforvirring ? Analyse viste metamfetamin 8,0 mikromol per liter blod.

Desimalforvirring fra politiet ? Blodprøve tatt flere timer(minst 6 -8 timer) etter inntak av amfetamin. Analyseresultat viste metamfetamin utgjorde 8,0 mikromol per liter blod.
Hvordan kan blodprøve vise så høyt innhold som 8,0 mikromol ? Hvor mye tilsvarer det mitt forbruk i gram tatt i pulverform i nesa den dagen prøven ble tatt? Politiet er lite behjelpelig med å vise frem denne prøven og tolkningen fra sakkyndig. Jeg tok sikkert 1 til 1,5 gram amfetamin den dagen. Prøve viste metamfetamin så dårlig kvalitet.

Mann, 49 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikker på om du har tatt amfetamin eller metamfetamin eller begge deler. Uansett er det ikke godt for oss å gi noe sikkert svar på hvordan en blodprøve kan vise 8.0 mikromol metamfetamin pr liter fullblod. Men, 1-1.15 gram metamfetamin/amfetamin er en svært høy dose, og vil ha lang virketid. Vi ser det derfor ikke som umulig at du kan ha hatt så høye verdier da du ble pågrepet av politiet. Er du ikke fornøyd med politiets håndtering av saken, informasjon til deg og tolkning av blodprøver, bør du ta kontakt med en advokat som kan bistå deg.
Du har jo innsyn i din egen sak. Du kan be om å få vite hvor prøven er analysert og kontakte det angjeldende laboratorium direkte. De skal ta vare på prøvemateriealet i noen tid og dersom det er uklarheter bør du kanskje be om at de ser på det på nytt.