Cannabis – hvilken inntaksmåte har minst skadepotensiale?

Når det kommer til det å røyke, spise eller dampe cannabis, eller andre løsninger for å få stoffet i seg, hvilken metode hadde forminsket skadepotensiale? Uansett hva man putter i lungene sine, så er det som regel en dårlig metode å få noe i systemet. Det å spise cannabis kan jo også få en person til å spise mye mer enn det de trenger, som da kan gjøre at de får et «høy» som er mye mer intenst enn det man hadde forventet seg. Jeg har inhalert (røyk) cannabis i ca. 1 år nå, og jeg syntes fortsatt at det er det «deiligste» metoden å gjøre det på, siden jeg kan kontrollere mye mer presist hvor mye jeg får i meg.
Jeg slet en del med depresjon, prøvde forskjellige løsninger som f.eks. humørstabiliserende piller og anti-depresjonspiller, men ingenting fungerte før jeg prøvde cannabis. Den første gangen var rart, jeg følte meg rolig, jeg smilte virkelig stort for første gang på lenge, og alt var egentlig ganske bra. Så, jeg fant ut at dette var min utvei, og fortsatte. Akkurat nå, så har jeg ikke brukt på 3 måneder, siden jeg føler at jeg ikke trenger det for å bli glad lenger, det fikk meg til å innse feil og jeg fiksa dem; og jeg kommer mest sannsynlig til å røyke det igjen når jeg vil føle meg ekstra bra, eller for å få vekk stress. Jeg lurer på, hvilket komponent i cannabis er det som gjør at stresset går vekk? THC eller CBD?
Siste spørmål er, hvor langt har Norges forskning på cannabis og dens utrolige evner kommet? Jeg er en stor støtter for midlet, og ønsker at det skal bli brukt medisinsk og som et kulturstoff på lik linje som alkohol, med reguleringer og verifiserte selgere. Men, på samme tid, så vil jeg ikke presse stoffet på folk, siden det fungerer annerledes fra person til person.

Mann, 18 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Takk for dine refleksjoner omkring cannabisbruk, både din egen og generelt. Det var interessant lesning og godt skrevet.
For å ta det siste først: cannabinoider brukes allerede som medisin for visse pasientgrupper. Det brukes også som «kulturstoff», men ikke like utstrakt som alkohol. Når det gjelder «reguleringer og verifiserte selgere» er man nok et stykke unna dette i Norge i dag, men dette er et politisk spørsmål som det til syvende og sist er opp til det norske folk å ta stilling til (gjennom Stortinget).
«Hvilken komponent i cannabis er det som gjør at stresset går vekk?» Vel, det kommer vel litt an på hva du mener med «stress». CBD er det stoffet som i størst grad er med på å motvirke negative psykiske aspekter som angst og psykisk ubehag ved cannabisbruk. Men mange opplever nok en avslappende effekt av THC også, dette er ganske så individuelt. Størrelsesforholdet THC:CBD vil også ha en viss betydning her, som kan variere en del fra cannabisprodukt til cannabisprodukt. For noen er cannabis avslappende og godt, for andre er det motsatt. Folk er ulike og det er jo viktig at alle finner ut hva som er best for dem selv.
Ditt hovedspørsmål er hvilken inntaksmåte som hadde forminsket skadepotensiale. Her kommer det an på (det kommer alltid an på noe!) hva slags skader du ønsker å minimere. Hvis du ikke vil skade lungene, vil jo det å unngå å røyke være det beste. Men dersom en spiser det, vil du måtte ha i deg mye større mengder for å få virkning, og da er det andre potensielle skader. Svaret må kanskje bli noe sånt: Hvis du skal ta veldig mye er det nok best å spise, eller på annen måte innta det oralt. Dersom det er snakk om et lite inntak, er det nok best å røyke cannabis uten tobakk, f.eks. ved å bruke en vaporizer.
Det er viktig at unge mennesker deltar i, og setter dagsorden for, en mer avbalansert debatt om cannabis enn det vi har i Norge i dag. Dine evner til refleksjon kan komme til god nytte i en slik debatt.