Blodårer

Jeg har brukt en del sprøyter, og jeg begynner å få veldig lite blodårer igjen. Jeg lurer på er det noen som helst måte at disse årene kommer tilbake, eller om det er noe jeg kan gjøre for å få dem tilbake?
Mann, 27 år fra

RUStelefonen svarer:
Ved gjentatt og lang tids sprøytebruk kan man oppleve at blodårene trekker seg inn i vevet, og det blir vanskeligere å finne en åre som det kan injiseres i. Du lurer på om disse årene kommer tilbake eller om det er noe du kan gjøre for å få dem tilbake. Vi er ikke helsepersonell og kan ikke besvare spørsmål om din helsetilstand. Vi anbefaler at du kontakter helsepersonell, f.eks. feltpleie, Sprøyterommet der du bor eller fastlege.
Vi vil likevel gi et generelt svar. En blodåre som trekker seg inn i vevet er skadet. Om den kommer tilbake eller forsvinner, kommer an på om skaden er permanent eller ikke. Om skaden ikke er permanent er den viktigste «behandlingen» å la være å injisere i denne blodåren fremover.