Besvimte av hasj

Hei, jeg røyket hasj for 4 dager siden på en fest. Jeg hadde også drukket litt på forhånd og hadde hatt en lang uke med jobbing og lite søvn. Etter vi hadde røyket hjem gikk vi hjem fra festen som var en gåtur på 6/7 kilometer. Når jeg kom hjem satt jeg meg ned for å spise å følte meg plutselig veldig dårlig, jeg følte at jeg måtte spy og ble veldig svimmel. Jeg gikk på badet for å ta litt vann i ansiktet. Jeg ble veldig redd og det eneste jeg klart å tenke var at jeg kom til å dø på badet og at mamma kom til å finne meg der. Plutselig våknet jeg på gulvet å skjønte at jeg hadde besvimt. Jeg skjente at jeg hadde en kul i pannen og skjønte at jeg hadde slått hodet i gulvet. De første sekundene hørte jeg heller ingen ting på det ene øret. Etter det gikk jeg å la meg og våknet i ganske fin form. Jeg har i ettertid vært veldig redd for om dette kan ha noe langtids effekt. Jeg har følt meg litt fjern de siste dagene og har ikke vørt i spesielt godt humør. Jeg er usikker på om dette ha noe med at jeg er redd eller fordi jeg har fått en hjernerystelse selv om min mor som har jobbet med dette sier at jeg ikke har norn symtomer som tyder på det. Det jeg egentlig lurer på er om jeg burde dra til legen eller om dette er noe jeg burde bekymre meg over. Jeg har allerede bestemt meg for å ikke røyke igjen siden dette var en så skremmende opplevelse

Mann, 18 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Dette trenger du ikke bekymre deg for. Du våknet dagen etter i grei form (tross en kul i hodet og litt dårlig humør). Dersom moren din jobber i helsevesenet og hun synes du virker fin, så stol på det.
Den reaksjonen du fikk er ikke så veldig uvanlig. Det kan komme av flere faktorer: blanding av cannabis og alkohol, at du var sliten, kanskje sov lite, kanskje spiste lite osv. Det kan virke som du har hatt en slags angstreaksjon på badet den kvelden. Det er heller ikke veldig uvanlig (og i seg selv ikke noe farlig). Slike opplevelser kan være ubehagelige men stort sett er det ikke farlig. Det er først når dette skjer gjentatte ganger og du ikke føler deg grei neste morgen, når man får en uvane med å ruse seg for mye, for ofte osv, at det begynner å bli et problem.
Dersom du allikevel skulle føle at du ikke er i helt fin form, snakk med din mor først. Det er jo begrenset hva en vanlig fastlege kan gjøre med dette (og det å snakke med fastlegen om illegale stoffer kan i noen tilfeller ha visse konsekvenser – for førerkort o.l).
Det er ikke sånn at du nå skal gå rundt og kjenne etter om du kanskje føler sånn eller sånn. Hvis vi kjenner godt etter vil vi alle kunne føle noen plager og noe ubehag i tilværelsen, sånn er mennesker. Men hvis du merker at noe helt åpenbart er feil, at du svimer av igjen, har angst eller liknende, da tar du dette opp igjen, med mor eller oss. Forsøk å ikke tenke mer på dette, lev som normalt. Det er nok lurt å droppe å røyke cannabis i fremtiden. Det får fort konsekvenser for reise- og utdanningsmuligheter, jobbmuligheter, førerkort (eller mulighet til å ta førerkort), militærtjeneste osv.
Lykke til videre!