Bekymret for en venn

Jeg mistenker at en venn bruker MDMA jevnlig. Alle symptomer stemmer og han er nå dypt deprimert. Spørsmål; Om man har misbrukt stoffet over lang tid, klarer å slutte, men får alvorlig depresjon i ettertid pga misbruket, vil man egentlig noen gang bli helt frisk og komme seg ut av depresjonen? Behandles man i så fall som en hvem som helst annen deprimert person, og hva er de fysiske og psykiske skadene utover depresjonen?
På forhånd takk for svar.

Kvinne, 47 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er nokså vanlig å føle seg deprimert etter bruk av MDMA. Grunnen til det er kanskje først og fremst at MDMA «tømmer» hjernens lager av serotinin, og at det kan ta litt tid å «fylle opp» disse lagrene igjen. Derfor vil de aller fleste oppleve at depresjonen blir svakere etterhvert som tiden går etter siste inntak av MDMA, i takt med at serotininnivået øker til normalt nivå.
Dette gjelder som sagt de aller fleste. Vi har hørt om tilfeller der depresjonen ikke slipper helt taket, men da kan det være at dette er noe som har ligget latent hos personen også før bruk av MDMA. Behandling i slike tilfeller vil nok være som hos en hvilken som helst annen deprimert person.
Så vidt vi vet er det ikke funnet bevis for at MDMA gir varige fysiske og/eller psykiske skader etter avsluttet bruk utover de depresjonene som gjerne kan sitte i noen uker. Les mer om MDMA.