Avrusning for de med smerter

Har dere tips til avrusingsklinikker som vet å håndtere kronisk smertepasienter. Altså de som ikke vil ruse seg men trenger medisin for å klare hverdagen men som nå ikke funker lengre og vil slutte da det har blitt en byrde mer enn det hjelper. Hvor du blir behandlet som en pasient og ikke misbruker.

Kvinne, 24 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er mange som får abstinenser og trenger hjelp når de skal trappes av eller ned på vanedannende medikamenter som de har fått foreskrevet av lege. Har du opplevd å bli dårlig behandlet i helsevesenet er det beklagelig.  Årsaken til det kan være at avrusnings-/behandlingsinstitusjonene ikke skiller mellom abstinenser som følge av bruk eller misbruk. Abstinensene er de samme uansett årsak til at man får det, men alle skal behandles med respekt og verdighet.
Ønsker du tilbud om avrusning i det offentlige helsevesenet kan du gå inn på Helsenorge.no, og sjekke ut hvilke behandlingstilbud som finnes for vanedannende legemidler i helse sør-øst som du tilhører. Vil du vite mer om behandlingsstedet kan du kontakte behandlingsinstitusjonen, og du kan også ringe 800 HELSE (800 43 573) mellom kl. 8:00 – 15:30 på hverdager for informasjon.