Amfetaminabstinens

Hei.
Jeg lurer på om f eks antidepressiva vil kunne være et alternativ ift å lette litt på prosessen man må gjennom med ekstrem fatigue etter stopp i inntak av amfetamin ??
Har brukt ca 1 g om dagen i nesten 4 år. Kutta så ned til ca 0,3 om dagen i mai og halve juni, før jeg reduserte til ca 0,2 annenhver dag frem til nå.. Injiserer ikke, kun drop. Har ADD slik at jeg fikk foreskrevet Dexamphetamine sulphat for 4 år siden…men har valgt å ikke fortsette å hente dem ut. Jeg spiser og sover vel så bra som en normal ikke-brukende person og har gjort det hele veien. Absolutt ingen andre rusmidler inntas, ei heller alkohol.
Jeg er som sikkert kan forstås, klar for å kutte ut – men jeg kaver fælt med å bli så forferdelig trøtt – finner ikke overskudd til noe… Hvor lenge er gjennomsnittlig for denne fasen ? Utrolig patetisk og ikke bare komme seg gjennom det, men… Så har jeg uansett tenkt på dette med antidepressiva da det påvirker mange av de samme signalsubstansene i hjernen som amfetaminen «tar over», om enn ikke på helt samme måte – så kunne det kanskje dempe noe av den fatiguen som oppstår ?
Hadde ikke vært for den så hadde jeg lagt det på hylla forlengst!!!
Råd mottas med takk 🙂
Hilsen Meg35
Kvinne, 35 år fra

RUStelefonen svarer:
Så flott at du har klart å trappe å trappe ned på amfetamin! Det er jo en svært kraftig stimulant, og plutselig får ikke hjerne og kropp det den er vant til. Det er vanlig at man opplever fatigue/slapphet, stort søvn- og matbehov osv. etter langvarig bruk av amfetamin. Denne perioden kan vare alt i fra noen få dager til to, tre uker. Mange opplever også å være deprimerte en periode etter opphørt langtidsbruk. Det kan skyldes farmakologisk ubalanse i hjerne og kropp, eller også hvis man har levd «på skråplanet». Illegal amfetamin er dessuten av varierende kvalitet, og det kan også innvirke på hvor raskt man normaliserer seg. I ditt tilfelle virker det som du har levd stabilt, og det er jo en fordel.
Vi er ikke leger og kan ikke anbefale deg hvilke preparater som finnes. For å finne ut om du ville profitere på et antidepressivum bør du snakke med legen din, eventuelt gå innom en psykiater. Det finnes også respetfrie alternativer med lignende antidepressiv effekt. Sunn, vitaminrik og variert kost kan også påvirke prosessen din. God bedring!